Semcon årets raket bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

Semcon klättrar över 30 placeringar i årets Företagsbarometer, undersökningen där högskole- och civilingenjörsstudenter rankar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Detta är den största ökningen på topp 100-listan vilket gör att Semcon utsetts till årets raket av Universum som genomför undersökningen.

– Vi jobbar hårt med att tydliggöra vad vi kan erbjuda morgondagens ingenjörer. Det råder tuff konkurrens om talangerna och det gäller att sticka ut och våga vara personlig. Vi har lyckats få ut budskapet om den innovationsförmåga och utvecklingspotential som finns inom Semcon på ett spännande sätt, säger Per Nilsson, kommunikations- och marknadschef på Semcon.

För drygt ett år sedan inledde Semcon ett pilotprojekt för att öka synligheten runt om på svenska universitet och högskolor. Bland annat skapades ett unikt studentambassadörsprogram som engagerar drivna studenter vid utbildningar där Semcon har stort rekryteringsbehov. Studenterna får en mentor som coachar dem i deras framtida karriärval och en inblick i hur det är att arbeta på ett teknikbolag, samtidigt som de representerar Semcon på sina universitet och högskolor.

– De starka siffrorna för Semcon är ett resultat av att frågorna kring företagets arbetsgivarvarumärke är väl förankrade i ledningen och att man lägger stor vikt vid att lyfta fram alla de möjligheter som finns. Företaget har en spännande teknikprofil och finns i en bransch som ökar i attraktivitet. Vi tror att Semcon genom sitt arbete kan inta en tätposition i branschen framöver, säger Martin Strömqvist, vice vd och grundare vid Universum Communications.

Undersökningen genomförs årligen och totalt tillfrågas över 24 000 studenter från Sveriges högskolor och universitet. Bland civilingenjörsstudenter tar Semcon ett kliv från 79 till 49 plats i mätningen och bland högskoleingenjörsstudenter är klättringen ännu större, från plats 67 till plats 35.

– Vi är väldigt stolta över den förbättring som gjorts, men vi är långt ifrån nöjda. Semcon är ett företag som brinner för innovationskraft i en internationell miljö, fullt med kreativa människor. Om vi blir ännu bättre på att berätta vad vi gör så kommer vi fortsätta klättra i rankingen, säger Per Nilsson.

För mer information, kontakta:
Per Nilsson, kommunikations- och marknadschef, Semcon
Tfn: 0739-737 200, e-post: per.nilsson@semcon.com

Semcon är ett internationellt teknikföretag inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har cirka 3 000 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas försäljning och konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingenjörskonst. Koncernen hade en omsättning på 2,6 miljarder kronor och har verksamhet på fler än 40 orter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Ungern, Indien, Kina, Indien, Spanien och Norge.