Semcon får projekt att uppdatera en komplett bil

Semcon har tecknat en order med en fordonstillverkare utanför Europa, på 22 miljoner Euro (cirka 200 Mkr) omfattande en uppdatering av en befintlig bil.

Projektet är en så kallad facelift med betoning på säkerhet, vilket gör att bilen kommer att klara framtida säkerhetskrav. Projektet påbörjas omgående och kommer att utföras fram till slutet 2013. Projektet kommer att ledas och till största delen utföras av Semcons tyska organisation men med stöd från medarbetare i England och Indien.

”Det är glädjande att Semcon tecknat ytterligare order baserat på vår kunskap inom utveckling av kompletta bilar. Det bekräftar också den trend vi ser att våra kunder väljer att lägga ut allt större projekt.” säger Stefan Ohlsson, affärsområdeschef Automotive R&D.

Affären befäster Semcons ambition att vara en global partner och strategin att fortsätta växa internationellt ligger fast. Den internationella verksamhetens tillväxt gör att antalet anställda, sett till operativt antal anställda, nu är lika stor i Sverige som utanför.

Semcon i Tyskland har drygt 900 anställda och har alla de stora tyska fordonstillverkarna bland sina kunder. Förflyttningen från enskilda uppdrag till en mer projektorienterad leverans fortsätter och har under de senaste åren genererat flera affärer där Semcon tar ett helhetsansvar i leveransen.

För mer information kontakta:
Kjell Nilsson, Vd, Semcon AB, +46 (0) 31 721 03 06
Stefan Ohlsson, affärsområdeschef Automotive R&D, +46 (0)736-840 555
Anders Atterling, IR & PR manager, Semcon AB, +46 (0)704 472 819

Semcon är ett globalt teknikföretag inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har 2 800 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas försäljning och konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingen­jörskonst. Koncernen har en omsättning på 2,1 miljarder kronor och verksamhet på fler än 40 orter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Ungern, Indien, Kina, Spanien och Ryssland