Semcons årsstämma 2014 för verksamhetsåret 2013 (sammandrag)

Semcons årsstämma hölls måndagen den 28 april 2014 på Semcons huvudkontor i Göteborg.

Koncernchef Markus Granlund presenterade koncernens utveckling under år 2013 samt kommenterade delårsrapporten för det första kvartalet 2014 som avlämnades tidigare samma dag.

Kommentar från koncernchef Markus Granlund

”2013 har kännetecknats av en relativt svag efterfrågan. Dessutom har vi haft förseningar i ett större projekt samt gjort nedskrivningar i ett annat projekt vilket har påverkat lönsamheten negativt. För att ytterligare fokusera på tillväxt och ökat samarbete har vi beslutat att införa en marknadsanpassad organisation inom området ingenjörstjänster, från den 1 januari 2014. Strukturkostnader har till följd av detta belastat det fjärde kvartalet med 10 Mkr. Omorganisationen beräk­nas ge en årlig besparing på 6 Mkr.

Kassaflödet har varit starkt och vår finansiella ställ­ning är god. Styrelsen föreslår en höjd utdelning till 2,50 kr per aktie. Kundernas utvecklingsbehov är fortsatt stort och efterfrågan förväntas successivt förbättras. Vi ser positivt på utvecklingen för 2014.”

Vid årsstämman beslutade stämman om:

Fastställande

Stämman fastställde moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar.

Utdelning
Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att lämna 2,50 kronor i vinstutdelning. Totalt utgör aktieutdelningen 51 procent av bolagets resultat efter skatt och uppgår till 36,2 Mkr. Resterande disponibla vinstmedlen, cirka 306 miljoner kronor, beslutade man att överföra i ny räkning. Avstämningsdag är den 2 maj och utbetalning beräknas ske den 7 maj.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2013.

Styrelseledamöter

Stämman beslutade att styrelsen fortsatt ska bestå av fem stämmovalda ledamöter och omvalde Marianne Brismar, Gunvor Engström, Håkan Larsson, Joakim Olsson samt Kjell Nilsson. Stämman återvalde Kjell Nilsson till ordförande.

Arvode åt styrelsen och revisorer

Stämman beslutade att styrelsearvodet skall höjas i förhållande till föregående år med sammanlagt 110 000 kronor varav 50 000 kronor för styrelsens ordförande och 15 000 kronor för övriga stämmovalda ledamöter. Ett sammanlagt arvode om 1 610 000 kronor ska utgå till de bolagsstämmovalda styrelseledamöterna varav 550 000 kronor till styrelsens ordförande och 265 000 kronor till respektive övrig stämmovald ledamot. Valberedningen föreslår vidare att särskilt arvode inte ska utgå för arbete i styrelsens eventuella kommittéer/utskott. Stämman beslutade även att arvode åt revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Revisorer

Årsstämman omvalde Deloitte AB som registrerat revisionsbolag fram till slutet av nästa årsstämma.

Valberedningsprocedur

Stämman beslutade om en valberedningsprocedur med samma innehåll som tidigare, bl.a. innebärande att de tre största aktieägarna per den 31 augusti 2014 ska erbjudas utse vardera en ledamot av valberedningen. Dessutom ska styrelsens ordförande ingå.

Riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare

Stämman fastställde riktlinjer för bestämmande av lön och annan ersättning till ledande befattningshavare med samma innehåll som tidigare år.

Bemyndigande att emittera nya aktier

Stämman bemyndigade styrelsen att intill nästa årsstämma besluta om nyemission, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, av högst 1 811 253 stamaktier för att möjliggöra användandet av egna aktier som likvid vid förvärv. Teckningskursen ska motsvara bedömt marknadsvärde.

Bemyndigande att förvärva och överlåta egna aktier

Stämman bemyndigade styrelsen att intill nästa årsstämma besluta om förvärv av egna stamaktier över börsen inom gällande kursintervall eller genom riktat förvärvserbjudande till ägarna av stamaktier till ett pris motsvarande börskursen med tillägg av högst 20 procent för att dels förbättra bolagets kapitalstruktur, dels möjliggöra användandet av egna aktier som likvid vid förvärv. Förvärv får vid varje tillfälle ske av högst så många aktier att bolaget efter förvärvet innehar högst tio procent av samtliga aktier i bolaget.

Stämman bemyndigande även styrelsen att intill nästa årsstämma besluta om överlåtelse av egna aktier, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och ej över börsen, för användning som likvid vid förvärv. Överlåtelse får vid varje tillfälle ske av hela antalet egna aktier. Vederlaget ska motsvara bedömt marknadsvärde.

Styrelsens och valberedningens förslag

Styrelsens och valberedningens förslag finns i sin helhet på www.semcon.se.

För mer information, kontakta:
Kjell Nilsson, styrelseordförande Semcon AB, +46 (0) 31-721 03 11

Informationen är sådan som Semcon AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2014 kl 17:45

Semcon är ett internationellt teknikföretag inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har cirka 3 000 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas försäljning och konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingenjörskonst. Verksamheten bedrivs från 2014 i fyra affärsområden: Engineering Services Nordic, Engineering Services Germany, Engineering Services International och Product Information. Koncernen har en omsättning på 2,5 miljarder kronor och verksamhet på fler än 45 orter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Kina, Ungern, Indien, Spanien och Ryssland.