Semcons forskningsprojekt får internationell uppmärksamhet

Semcon startade 2010 forskningsprojektet BIFI (Bärighetsinformation genom fordonsintelligens) tillsammans med Klimator. 2012 övergick det i ett demonstrationsprojekt för Trafikverket i Sverige och våren 2015 valde även finska Trafikverket att implementera BIFI som ett demonstrationsprojekt.

Forskningsprojektet som handlar om dynamisk information för grusvägars bärighet under tjällossningsperioden, visar stor potential i att effektivisera transporter inom skogsindustrin. Varje år orsakar tjällossning stora problem för skogsnäringens transporter och många grusvägar får bärighetsrestriktioner under tjällossningsperioden. Med bättre information kan tiden med restriktioner minskas. Behovet av att kunna uppskatta grusvägars bärighet i realtid är därför stort.

”Trafikverkets demo har visat framgångsrikt resultat i Sverige sedan 2012 och det är väldigt roligt att se att även finska Trafikverket ser potential i tjänsten”, säger Magnus Andersson projektledare på Semcon.

”BiFi har nu börjat kommersialiseras. Det är precis så här vi vill arbeta med forskning och utveckling. Genom forskningsprojekten blir vi än vassare och kan erbjuda spetskompetens till våra kunder” säger Anders Sundin ansvarig för forskning och utveckling på Semcon.

“BiFi har varit ett väldigt intressant demonstrationsprojekt i Finland. BiFi ger oss mer information om vilka vägar vi ska prioritera att underhålla vilket hjälper oss att spara pengar och effektivisera vårt arbete. Realtidsinformation till våra förare under tjällossningssäsongen underlättar deras arbete och vi har fått mycket positiv feedback, säger Tuomas Toivonen, Head of Unit - Asset Management på finska Trafikverket.

Läs mer om projektet:

Magnus Andersson, Projektledare Semcon, +46 736-840 983
Anders Sundin, Technical Director, Engineering Services Nordic at Semcon, +46 733-989 635

Semcon är ett internationellt teknikföretag inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har cirka 3 000 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingenjörskonst. Koncernen hade en omsättning på 2,7 miljarder kronor under 2014 och verksamhet på fler än 40 orter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Kina, Ungern, Indien, Spanien och Norge.