• SEMCON/

Starkt avslut på året med stabil  försäljningstillväxt och resultatförbättring

2011 har kännetecknats av stabil efterfrågan med ökad försäljning och förbättrat resultat inom samtliga affärs-områden. Under året har vi bland annat fått stora affärer från fordonsindustrin inom powertrain, säkerhet och produktinformation. Vi ser fortsatt positivt på utvecklingen för 2012 även om osäkerheten har ökat på grund av försämrade konjunkturutsikter.

Fjärde kvartalet

Rörelsens intäkter uppgick till 679 Mkr (583) och den organiska tillväxten blev 17 %

Rörelseresultatet uppgick till 57 Mkr (35) vilket gav en rörelsemarginal på 8,4 % (6,0)

Resultat efter skatt uppgick till 36 Mkr (23)

Resultat per aktie efter utspädning blev 1,98 kr (1,26)

Januari-december

Rörelsens intäkter uppgick till 2 452 Mkr (2 091) och den organiska tillväxten blev 20 %

Rörelseresultatet uppgick till 111 Mkr (3) vilket gav en rörelsemarginal på 4,5 % (0,1)

Resultatet har belastats med -31 Mkr (-15) avseende kostnader av engångskaraktär

Resultat efter skatt uppgick till 69 Mkr (-5)

Resultat per aktie efter utspädning blev 3,83 kr (-0,29)

Räntabilitet på genomsnittligt sysselsatt kapital exklusive poster av engångskaraktär ökade till 19,7 % (2,7)

Soliditeten uppgick till 38 % (33)

Intäkter och resultat

Fjärde kvartalet

Rörelsens intäkter ökade med 96 Mkr och uppgick till 679 Mkr (583). Försäljningen i lokala valutor ökade med 17 %. Försälj-ningstillväxten beror främst på ett förbättrat marknadsläge vilket medfört ökad beläggningsgrad och att antalet anställda har ökat med 222 jämfört med föregående år.

Rörelseresultatet har förbättrats med 22 Mkr och uppgick till 57 Mkr (35) vilket gav en rörelsemarginal på 8,4 % (6,0). Resultatförbättringen hänför sig främst till den ökade försäljningen. Föregående år belastades rörelseresultatet med kostnader av engångskaraktär om 4 Mkr.

Affärsområdena visar följande rörelsemarginal exkluderat kostnader av engångskaraktär; Automotive R&D 5,7 % (4,7), Design & Development 9,4 % (6,1) och Informatic 16,3 % (14,5).

Finansnettot uppgick till -3 Mkr (-2) vilket gav ett resultat före skatt på 54 Mkr (33). Kvartalets skattekostnad uppgick till -18 Mkr (-10). Resultatet efter skatt uppgick till 36 Mkr (23) och resultat per aktie efter utspädning blev 1,98 kr (1,26).

Januari-december

Rörelsens intäkter ökade med 361 Mkr jämfört med föregående år och uppgick till 2 452 Mkr (2 091). Försäljningen i lokala valutor ökade med 20 %. Försäljningsökningen hänför sig till en förbättrad marknadssituation.

Rörelseresultatet har förbättrats med 108 Mkr och uppgick till 111 Mkr (3) vilket gav en rörelsemarginal på 4,5 % (0,1). Det är framförallt den ökade försäljningen och ökad beläggning som påverkat resultatet positivt. I andra kvartalet gjordes en reservering om -31 Mkr avseende framförallt utestående kundfordringar mot Saab Automobile AB. Föregående år belastades resultatet med kostnader av engångskaraktär på -15 Mkr. Rörelseresultatet exkluderat dessa poster uppgick till 142 Mkr (18) med en rörelsemarginal på 5,8 % (0,9).

Affärsområdena visar följande rörelsemarginal exkluderat kostnader av engångskaraktär; Automotive R&D 3,1 % (-3,2), Design & Development 7,9 % (3,5) och Informatic 11,3 % (8,9).

Finansnettot uppgick till -11 Mkr (-9) vilket gav ett resultat före skatt på 100 Mkr (-6). Årets skattekostnad uppgick till -31 Mkr (1). Resultatet efter skatt uppgick till 69 Mkr (-5) och resultat per aktie efter utspädning blev 3,83 kr (-0,29).

Finansiell ställning

Rörelsens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 88 Mkr (-55) och koncernens likvida medel uppgick till 40 Mkr (42). Därutöver hade koncernen outnyttjade kreditlöften om 223 Mkr per den 31 december. Ett nytt kreditavtal tecknades i början av det tredje kvartalet. Det nya kreditavtalet består av en checkräkningskredit på 150 Mkr (100) samt en låneram (”Revolving credit facility”) på 32,8 miljoner Euro (32,8) som löper till juli 2012. En option finns att innan förfallodagen göra om låneramen till ett treårigt lån.

Investeringar i hårdvara, licenser samt kontorsinventarier och utrustning uppgick till 17 Mkr (14). Det egna kapitalet uppgick till 442 Mkr (373) och soliditeten till 38 % (33). Koncernens nettolåneskuld minskade med 72 Mkr och uppgick till 233 Mkr (305) och skuldsättningsgraden till 0,5 ggr (0,8).

Personal och organisation

Antal anställda den 31 december var 2 925 (2 703) varav 1 462  (1 432) i Sverige och 1 463 (1 271) utanför Sverige. Antal medarbetare i tjänst var 2 800 (2 558). Medelantal anställda uppgick till 2 727 (2 474). Inom respektive affärsområde var antalet anställda följande: Automotive R&D 1 714 (1 565), Design & Development 781 (753) och Informatic 430 (385).

Aktieutdelning

Enligt Semcons utdelningspolicy skall hänsyn tas till bland annat företagets finansiella ställning och kapitalbehov för fortsatt expansion. Med anledning av den rådande osäkra makroekonomiska situationen i världen samt att bolaget vill stärka den finansiella ställningen inför fortsatt expansion föreslår styrelsen att ingen aktieutdelning ska utgå (-).

Framtidsutsikter

2011 har kännetecknats av god efterfrågan med ökad försäljning och förbättrat resultat inom samtliga affärsområden. Semcon ser fortsatt positivt på utvecklingen för 2012 även om osäkerheten har ökat på grund av försämrade konjunkturutsikter.

Semcon är ett globalt teknikföretag inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har närmare 3 000 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas försäljning och konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingenjörskonst. Koncernen har en omsättning på 2,5 miljarder kronor och verksamhet på fler än 45 orter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Ungern, Indien, Kina, Spanien och Ryssland.