Årsstämma i AB SKF

Göteborg, 24 mars 2022: Aktiebolaget SKF höll på torsdagen den 24 mars 2022 årsstämma.

Med anledning av Covid-19 genomfördes bolagsstämman utan fysisk närvaro genom att aktieägare utövade sin rösträtt endast genom poströstning.

Resultat- och balansräkningarna fastställdes och styrelsens förslag till disposition av vinstmedlen godkändes. Utdelningen fastställdes till 7,00 kronor per aktie. Avstämningsdag för rätt till utdelning är den 28 mars 2022.

Årsstämman fastställde styrelsearvodet för 2022 enligt följande:

1. ett arvode om 2 530 000 kronor till styrelseordföranden och med 825 000 kronor till envar av övriga styrelseledamöter; samt
  1. ett arvode för kommittéarbete om 285 000 kronor till revisionskommitténs ordförande, med 210 000 kronor till envar av övriga ledamöter i revisionskommittén, med 165 000 kronor till ersättnings­kommitténs ordförande och med 130 000 kronor till envar av övriga ledamöter i ersättningskommittén.

En förutsättning för att arvode ska utgå till ledamot är att ledamoten dels är vald av stämman, dels inte är anställd i bolaget.

Till styrelseledamöter omvaldes Hans Stråberg, Hock Goh, Colleen Repplier, Geert Follens, Håkan Buskhe, Susanna Schneeberger och Rickard Gustafson.

Hans Stråberg valdes till styrelsens ordförande.

Stämman godkände styrelsens förslag till reviderade riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare, styrelsens ersättningsrapport och styrelsens förslag till beslut om SKFs Prestationsbaserade Aktieprogram 2022.

PRESS: Carl Bjernstam, Group Communication,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKFs uppdrag är att vara den självklara ledaren på lagermarknaden. Vi gör detta genom att erbjuda lösningar som minskar friktion och CO2-utsläpp, samtidigt som vi ökar maskinens drifttid och prestanda. Våra produkter och tjänster runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, artificiell intelligens och trådlös tillståndsövervakning. SKF finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2021 uppgick till 81 732 MSEK och antalet anställda var 42 602. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.