CDP ger SKF betyget A för transparent klimatredovisning

Göteborg, 6 februari 2024: SKF har fått högsta betyget ”A” för sitt klimatarbete av den globala ideella organisationen CDP, som driver världens största klimat- och miljörapporteringssystem för företag, städer, länder och regioner. CDP har utvärderat data från över 21 000 företag och SKF är ett av endast 346 företag som har fått betyget ”A” och därmed finns med på CDP:s ”A-lista” över ledande företag inom transparent miljöredovisning och effektivt klimatarbete.

CDP:s klimatbetyg ger en ögonblicksbild av ett företags redovisning och miljöarbete. Utvärderingsmetoden genererar jämförbara data för hela marknaden. Genom att definieras som ett ledande företag (A/A-) uppmärksammas SKF för sitt ledande miljöengagemang, sin klimatredovisning och sina effektiva strategier och åtgärder i enlighet med ramverk som TCFD med flera.

”Vi är stolta över att CDP har gett oss betyget A. Det är ett bevis på vårt starka engagemang när det gäller att minska klimatpåverkan, både i den egna verksamheten och i hela värdekedjan. Det här är en viktig milstolpe för oss, men vi måste göra ännu mer för att fortsätta omställningen mot en bättre framtid. Vi måste alla ställa om till ett rent, ansvarsfullt och helt cirkulärt samhälle med nettonollutsläpp, och det måste ske i en aldrig tidigare skådad takt och omfattning”, säger Magnus Rosén, hållbarhetschef på SKF.

”För att företagen ska kunna visa att de verkligen förstår vilken avgörande roll de spelar när det gäller att skapa en miljövänlig och koldioxidneutral framtid krävs en grundlig och noggrann redovisning. En plats på A-listan handlar dock om mer än själva betyget. Det är en indikation på hög kvalitet och fullständiga data som ger företagen en helhetsbild över sin miljöpåverkan. Det fungerar också som en baslinje för fortsatt utveckling och – viktigast av allt – hjälper företagen att uppfylla sina ambitioner”, säger Sherry Madera, vd för CDP.

SKF ska minska sina kategori 1 och 2-utsläpp med 95% till 2030 med 2019 som basår och företagets värdekedja ska uppnå nettonollutsläpp senast 2050. 2022 minskade SKFs utsläpp i kategori 1 och 2 med 15% jämfört med föregående år och företaget är på god väg att uppnå målet för 2030. Samtidigt ökade andelen förnybar el på SKFs anläggningar från 40% 2020 till över 50% 2022.

CDP använder en detaljerad och oberoende metod för att utvärdera företag och ger dem ett betyg mellan A och D- baserat på redovisningens utförlighet, företagens beredskap för och hantering av miljörisker, samt tillämpningen av bästa praxis på miljöområdet, till exempel fastställandet av ambitiösa och meningsfulla mål. Hela listan över företag som har tagit sig in på CDP:s A-lista finns här: https://www.cdp.net/en/companies/companies-scores

PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2023 uppgick till 103 881 MSEK och antalet anställda var 40 396. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

Vi är stolta över att CDP har gett oss betyget A. Det är ett bevis på vårt starka engagemang när det gäller att minska vår klimatpåverkan, både i den egna verksamheten och i hela värdekedjan.
Magnus Rosén, hållbarhetschef på SKF