Fiat utnämner SKF till bästa kvalitetsleverantör med Fiat Qualitas Award

Göteborg, 21 november 2013: SKF har fått det prestigefyllda Fiat Qualitas Award som bästa kvalitetsleverantör. Fiat Qualitas Award delas ut till Fiats bästa leverantörer och ger ett erkännande till företag som starkt bidragit till att öka kvalite och värde till Fiats  fordonsutveckling.

Tryggve Sthen, President, SKF Automotive, säger: ”Detta är en mycket prestigefylld utmärkelse. Det är verkligen inspirerande och visar att vi levererar rätt värde. Vårt samarbete går tillbaka mer än hundra år i tiden och det bygger på tillit och delade erfarenheter. Ett ytterligare bevis på vårt starka samarbete, utöver den här utmärkelsen, är det avtal som nyligen träffades om att leverera produkter till Fiats nya plattform X-UV.”

SKF utsågs nyligen till att leverera SKF hjullagerenheter till fram- och bakhjulen i fyra olika Fiat- och Jeepmodeller på den nya plattformen X-UV. Avtalen förväntas tillsammans vara värda cirka 1 miljard kronor.

Kvalitetsutmärkelsen och affärsavtalen innebär ett erkännande från Fiat av SKFs kunskap när det gäller att utveckla lösningar med optimala prestanda och den kvalitet som krävs för varje fordonsmodell. En annan uppskattad nyckelfaktor är SKFs lokala närvaro och support både vad gäller teknik och tillverkning med en stark global verksamhet. Dessa egenskaper är grunden för att det här samarbetet ska fortsätta att växa och för utvecklingen av både nyskapande och energieffektiva lösningar.

Tillverkningen av hjullagerenheterna startar i slutet av 2014 vid SKFs fabrik i Airasca i Italien, och 2016 utökas den till SKFs fabrik i Cajamar i Brasilien.

MEDIA HOTLINE:  tel: 46 31-337 2400

PRESS: Rebecca Janzon, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 3880, mobile: 46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2012 uppgick till 64 575 miljoner kronor och antalet anställda var 46 775. www.skf.com.

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.