Scania väljer SKF-teknik för ny generation lastbilar

SKFs lösningar bidrar till förbättrad komfort och bränsleeffektivitet i Scanias nya generation lastbilar, inklusive den nyligen lanserade S-serien

Göteborg, 8 september 2016: SKF levererar flera typer av lager, tätningar och linjär ställdonsteknik för Scanias nya generation lastbilar. Lastbilarna är resultatet av mer än 10 års utveckling, där SKF har arbetat med att utveckla skräddarsydda lösningar till Scania. Lastbilarna erbjuder lägre bränsleförbrukning och avsevärt förbättrad förarkomfort.

SKFs teknik används genomgående i Scanias nya generation lastbilar, inklusive växellådslager och kardanaxellager samt lager och tätningar i motorn. SKF levererar också den skräddarsydda vindavvisaren, där linjär ställdonsteknik gör justeringar enklare.

SKF levererar också uppdaterade hjullagerenheter för fram- och bakhjul till lastbilarna. Enheterna minskar friktionen med upp till 30 procent jämfört med hjullagersatser i standardutförande.

Stéphane Le Mounier, President, Automotive and Aerospace, säger: ”Scania och SKF har en lång historia av samarbete och av att sätta förarnas behov i centrum. Detta har visat sig ännu en gång i deras nya generation lastbilar, som blir en bekväm och säker arbetsplats för förarna. Samtidigt får åkerier bättre tillförlitlighet och bränsleeffektivitet.”

Leveranserna till Scania har redan påbörjats.

(publ.)

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: +46 31-337 6576, mobile: +46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,