SKF avyttrar linjär rörelse och aktuation verksamhet

Göteborg, 31 juli 2018: SKF har tecknat ett avtal om att avyttra sin linjär rörelse och aktuation verksamhet till Triton. Den totala köpeskillingen uppgår till 2,75 miljarder kronor, på kassa- och skuldfri basis och affären förväntas slutföras under slutet av 2018.

Avyttringen är föremål för myndighetsgodkännande och konsultation med representanter för arbetstagarna.

Christian Johansson, Senior Vice President och CFO, säger: ”Vi har på ett framgångsrikt sätt utvecklat den här affären som en fristående verksamhet och nu får den en ägarstruktur som innebär att det kan fortsätta den här positiva trenden. Avyttringen skapar också värde för oss och våra aktieägare, då den stärker vår balansräkning och fokuserar vår produktportfölj.”

Avyttringen är en del av koncernens fokusering på kärnverksamheten: produkter och tjänster kring den roterande axeln. Totalt har dessa avyttringar nu genererat cirka 6,7 miljarder kronor.

Den avyttrade verksamheten hade under 2017 cirka 1 200 medarbetare och omsatte ca 2 miljarder kronor.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com