SKF Bokslutskommuniké 2022: Stark utveckling av kassaflöde och organisk tillväxt

Göteborg, 2 februari 2023

Fjärde kvartalet 2022

Försäljning: 25 361 mkr (20 986) Organisk tillväxt: 9,7% (3,8%) Justerat rörelseresultat/marginal: 2 542 mkr, 10,0% (2 260, 10,8%)

Helåret 2022

Försäljning: 96 933 mkr (81 732) Organisk tillväxt: 8,1% (12,6%) Justerat rörelseresultat/marginal: 10 204 mkr, 10,5% (10 839, 13,3%)

Rickard Gustafson, Vd och koncernchef:

Redogörelse för 2022

2022 var året då vi på allvar fick fart på vår strategiska utveckling. Vi har utnyttjat potentialen i våra tillväxtområden och levererat tvåsiffrig tillväxt inom flera strategiskt viktiga segment. Samtidigt tar vi ett mer aktivt grepp om portföljhanteringen och arbetar övergripande med kundbranscher och produktlinjer för att förbättra vårt operativa resultat. Som meddelades i december har vi också påbörjat en strategisk översyn av vår flygverksamhet.

Under året har vi påskyndat investeringarna i vår regionala teknik- och tillverkningskapacitet i Asien samt Nord- och Sydamerika med investeringar på totalt 5 miljarder kronor. Det är ett viktigt steg för att få högre konkurrenskraft och skapa en hållbar grund att stå på för att stödja våra kunder och öka vår attraktionskraft som arbetsgivare.

Förra årets arbete skedde under utmanande yttre omständigheter, däribland kriget i Ukraina och den exceptionellt höga kostnadsinflationen som accelererade och nådde sin kulmen under tredje kvartalet. Vi arbetade hårt för att kompensera för dessa, och lyckades minska klyftan mot slutet av året.

Jag är mycket tacksam för det engagemang, det kundfokus och den omsorg om varandra som mina SKF-kollegor har visat under ett mycket volatilt och problematiskt 2022. Jag är övertygad om att vår nya verksamhetsmodell och organisationsstruktur kommer att föra oss ännu närmare våra kunder och ytterligare öka vår förmåga att snabbare nå ut till marknaden.

Redogörelse för fjärde kvartalet

Under fjärde kvartalet var efterfrågan stark över lag, med tvåsiffrig försäljningstillväxt i EMEA samt Indien och Sydostasien. Försäljningen uppgick till 25 361 miljoner kronor, vilket motsvarar en organisk försäljningstillväxt på cirka 10%. Det innebär att vår totala organiska tillväxt för året uppgick till över 8%, alltså på den övre nivån av vår tidigare prognos. Vår verksamhet i Kina påverkades negativt av den snabba spridningen av covid-19 under december månad.

Det justerade rörelseresultatet på 2 542 miljoner kronor förbättrades sekventiellt och jämfört med föregående år, vilket gav oss en justerad rörelsemarginal på 10%. Vi fortsatte att genomföra övergripande prishöjningar för att kompensera för kostnadsinflationen på 1,8 miljarder kronor under kvartalet. Den positiva valutaeffekten på vårt resultat blev lägre än väntat (cirka 150 miljoner kronor, jämfört med tidigare beräknade 400 miljoner kronor) och påverkades av fluktuationer i dollarkursen och eurokursen i förhållande till den svenska kronan.

Vårt fokus på att förbättra kassaflödet gav också resultat och ledde till ett mycket starkt kassaflöde från verksamheten på över 3,3 miljarder kronor (1,2 miljarder förra året), främst tack vare bättre förvaltning av rörelsekapitalet.

Industriverksamheten hade en stabil efterfrågan i de flesta segment och regioner med särskilt hög efterfrågan i EMEA, men också i Indien och Sydostasien. Den organiska tillväxten låg på 9% och den justerade rörelsemarginalen på 12%. Genom vår historiska Europa-baserade tillverkningskapacitet inom industriverksamheten är vi exponerade mot kostnadsinflation i regionen, men vår positiva trend att kompensera genom pris och kundmix fortsätter. Vår verksamhet inom järnvägs-, marin- och flygindustrin växte med vardera cirka 20%.

Våra initiativ till framtida teknikutveckling visar på fortsatt starkt momentum. Verksamheten för magnetlager fick en bra avslutning på året och redovisade en rekordhög orderingång på 1 miljard kronor under 2022, drivet av nya energitillämpningar. När det gäller RecondOil har våra partnerskap med Quaker Houghton och Castrol haft en bra utveckling och de första regenererade oljorna återanvänds på flera återkommande kundanläggningar.

Fordonsverksamheten ökade tvåsiffrigt i alla regioner utom Kina och Nordostasien, vilket gav en organisk tillväxt på 12% och en stabil justerad rörelsemarginal på över 5%. Vi fortsätter att förändra vår portfölj för att fokusera på kundsegment där vi kan utnyttja värdet av våra erbjudanden: elfordon, kommersiella fordon och eftermarknad. Efterfrågan på våra högpresterande lager som används i elfordon är fortsatt stark och ökade med 46% under kvartalet.

Marknadsutsikter

Vi förutser fortsatt volatilitet och geopolitisk osäkerhet på de marknader där vi är verksamma. När vi blickar framåt mot första kvartalet 2023 räknar vi med en organisk försäljningstillväxt i mitten av ett ensiffrigt (positivt) intervall. För helåret förväntar vi oss att den organiska försäljningstillväxten landar i mitten av ett ensiffrigt (positivt) intervall jämfört med 2022.

Till följd av koncernens solida finansiella ställning har styrelsen beslutat att föreslå årsstämman en utdelning på 7,00 kronor per aktie.”

Nyckeltal, Mkr där annat ej anges Kv4 2022 Kv4 2021 2022 2021
Nettoomsättning 25 361 20 986 96 933 81 732
Justerat rörelseresultat 2 542 2 260 10 204 10 839
Justerad rörelsemarginal, % 10,0 10,8 10,5 13,3
Rörelseresultat 2 069 2 594 8 532 10 758
Rörelsemarginal, % 8,2 12,4 8,8 13,2
Justerat resultat före skatt 2 166 1 994 8 965 10 143
Resultat före skatt 1 693 2 328 7 293 10 063
Nettokassaflöde från operativa aktiviteter 3 351 1 231 5 641 5 248
Resultat i kronor per aktie efter skatt 1,96 3,74 9,81 16,10
Justerat resultat i kronor per aktie 3,00 3,01 13,49 16,28

Försäljningsförändring år-över-år, %, Kv4 Organisk1) Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen 9,7 -1,8 13,0 20,9
Industri 8,9 -2,0 12,9 19,8
Fordon 11,7 -1,6 13,1 23,2

1) Pris, mix och volym.

Försäljningsförändring år-över-år, %, Helår 2022 Organisk1) Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen 8,1 -1,5 11,9 18,5
Industri 8,5 -1,5 11,7 18,7
Fordon 7,2 -1,4 12,4 18,2

1) Pris, mix och volym.

Försäljningsförändring i lokala valutor år-över-år, %, Kv4 Europa, Mellanöstern och Afrika Nord- och Sydamerika Kina och Nordost-asien Indien och Sydost-asien
SKF-koncernen 14,3 7,2 2,8 14,5
Industri +++ ++ + +++
Fordon +++ +++ +/- +++

Försäljningsförändring i lokala valutor år-över-år, %, Helår 2022 Europa, Mellanöstern och Afrika Nord- och Sydamerika Kina och Nordost-asien Indien och Sydost-asien
SKF-koncernen 10,0 9,4 -1,9 21,6
Industri +++ +++ +/- +++
Fordon ++ +++ -- +++

Marknadsutsikter och prognos

Efterfrågan för första kvartalet 2023 jämfört med första kvartalet 2022
När vi blickar framåt mot första kvartalet 2023 räknar vi med en organisk försäljningstillväxt i mitten av ett ensiffrigt positivt intervall.

Prognos för första kvartalet 2023

En positiv valutapåverkan på rörelseresultatet förväntas vara cirka 300 miljoner kronor jämfört med första kvartalet 2022, baserat på valutakurser per 31 december 2022.

Prognos 2023

• För helåret förväntar vi oss att den organiska försäljningstillväxten landar i mitten av ett ensiffrigt positivt intervall jämfört med 2022.
  • Skattesats exklusive effekter av avyttrade verksamheter: cirka 28%.
  • Investeringar i materiella anläggningstillgångar: ca 5 mdkr.

En telefonkonferens kommer att hållas den 2 februari kl. 09.00:

Telefonnummer: 010-884 8016

Kod: 330094

Den finansiella informationen i detta pressmeddelande är sådan information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 2 februari kl. 08:00.

PRESS: Carl Bjernstam, Group Communication,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKFs uppdrag är att vara den självklara ledaren på lagermarknaden. Vi gör detta genom att erbjuda lösningar som minskar friktion och CO2-utsläpp, samtidigt som vi ökar maskinens drifttid och prestanda. Våra produkter och tjänster runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, artificiell intelligens och trådlös tillståndsövervakning. SKF finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2021 uppgick till 81 732 MSEK och antalet anställda var 42 602. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.

2022 var året då vi på allvar fick fart på vår strategiska utveckling.
Rickard Gustafson, Vd och koncernchef