SKF firar 10 år av bekräftade kundbesparingar

Kunderna bekräftar besparingar på mer än 4 miljarder kronor under 2013 och mer än 27 miljarder kronor sedan SKFs Documented Solutions Program inleddes

Göteborg, 20 februari 2014: SKF firar de första 10 åren med sitt Documented Solutions Programme (DSP), som företaget använder för att beräkna värdet av de bekräftade besparingar kunderna kan göra genom att använda SKFs lösningar.

SKF lanserade programmet för 10 år sedan för att kvantitativt påvisa värdet det ger kunderna. SKF samlar in och överför informationen om en kunds inbyggnad till DSP-systemet. Detta gör att SKF kan ge kunden ett lönsamhetsmått som förutsäger de sammanlagda uppskattade besparingarna man kan uppnå genom att använda SKFs lösningar. Senare bekräftar kunden denna siffra när man verkligen har uppnått de förutsagda besparingarna.

Vartan Vartanian, chef för SKF Industrial Market, Regional Sales and Service, säger, ”DSP gör att våra kunder kan se helheten. De får se det sammanlagda värdet en produkt eller tjänst från SKF kan tillföra deras verksamhet, i stället för att man bara tittar på initialkostnaden för att anskaffa lösningen.”

SKF hjälper sina kunder att spara på olika sätt – till exempel genom att använda lösningar som håller längre, är energieffektivare eller minimerar maskinernas driftstopp. Genom DSP har kunderna bekräftat att SKF har hjälpt dem att spara mer än 4 miljarder kronor under 2013.

En av dessa kunder, ArcelorMittal, bekräftar besparingar på 17,7 miljoner kronor för förra året. SKF hade använt DSP för att visa det multinationella stålföretaget att de kunde uppnå avsevärda besparingar genom rekonditionering av kasserade lager samt påtagligt minska driftstoppen genom att hålla lager för utbyte i förråd. Genom att sänka kostnaderna för underhåll och nya lager, samt förbättra utrustningens driftsäkerhet, uppnådde ArcelorMittal en avkastning på investeringarna på mer än 1 500%.

”SKFs DSP-fall hjälpte oss att utvärdera fördelarna med att ta vissa beslut när det gäller driften, t.ex. ändringar i förbrukningar/volymer och förbättrad driftseffektivitet”, förklarar Frédéric Lourme, global inköpare vid ArcelorMittal.

De bekräftade besparingarna från SKFs kunder sedan DSP inleddes uppgår sammanlagt till mer än 27 miljarder kronor.

MEDIA HOTLINE:  tel: 46 31-337 2400

PRESS: Rebecca Janzon, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 3880, mobile: 46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2013 uppgick till 63 597 miljoner kronor och antalet anställda var 48 401. www.skf.com

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.