SKF Halvårsrapport 2012

Tom Johnstone, vd och koncernchef:
”Osäkerheten i ekonomin och det svaga förtroendet på marknaden tilltog under kvartalet, vilket påverkade vår försäljning, speciellt i Europa och Asien. Den svagare efterfrågan i södra Europa som vi upplevde i början av året fortsatte och vi såg också en försvagning av efterfrågan i några andra delar av Europa. I Asien utvecklades inte vår försäljning såsom förväntat, medan vi såg fortsatt stark tillväxt i både Nordamerika och Latinamerika.
Vi anpassade vår tillverkning under kvartalet för att spegla efterfrågan och undvika ökade varulager, vilket som förväntat påverkade resultatet. Vi presenterade också åtgärder för att anpassa kostnadsbasen i Europa, ett arbete som fortsätter.
Vi lanserade vår portfölj SKF BeyondZero med lösningar som ska hjälpa våra kunder att minska sina energikostnader och sin miljöpåverkan. Vi presenterade också våra nya klimatmål och anslöt oss till programmet WWF Climate Savers.
Framöver, samtidigt som det är troligt att osäkerheten på marknaden består, så förväntar vi att efterfrågan för koncernen under tredje kvartalet kommer att ligga kvar på nuvarande goda nivå.”

Nyckeltal Kvartal 2 2012 Kvartal 2 2011 År till dato 2012 År till dato 2011
Försäljning, Mkr 17 174 16 712 34 105 33 414
Rörelseresultat, Mkr 2 053 2 623 4 193 5 127
Rörelsemarginal, % 12,0 15,7 12,3 15,3
Resultat före skatt, Mkr 1 801 2 446 3 782 4 764
Nettoresultat, Mkr 1 260 1 743 2 601 3 363
Resultat per aktie, kr 2,67 3,76 5,51 7,20
Försäljningsförändring, i kronor,
hänför sig till:
Volym Pris/mix Struktur Valuta- effekt Totalt
Kvartal 2 2012 -2,8% 2,0% 0,0% 3,6% 2,8%
Halvår 2012 -1,8% 1,9% 0,0% 2,0% 2,1%

Försäljning, i lokal valuta, under andra kvartalet jämfört med samma period föregående år (exkl. struktur)
Försäljningen för koncernen var relativt oförändrad. I Europa minskade den med 3,4% och i Asien med 7,9%. I Nordamerika ökade den med 8,5% och i Latinamerika med 16,6%. I Mellanöstern och Afrika var den relativt oförändrad.
Tillverkningsnivån var påtagligt lägre än under andra kvartalet föregående år.

Engångskostnader

Kvartalet inkluderade engångskostnader på cirka 140 Mkr huvudsakligen relaterade till de åtgärder som togs för att minska kostnaderna i Tyskland.

Marknadsutsikter för tredje kvartalet 2012
Efterfrågan jämfört med tredje kvartalet föregående år
Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli relativt oförändrad för koncernen. Den förväntas bli lägre i Europa, relativt oförändrad i Asien, högre i Nordamerika och något högre i Latinamerika. Efterfrågan förväntas bli något högre för Industrial Strategic Industries och relativt oförändrad för Automotive och Industrial Regional Sales and Service.

Efterfrågan jämfört med andra kvartalet 2012

Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli relativt oförändrad för koncernen. Den förväntas bli något lägre i Europa, relativt oförändrad i Asien och Nordamerika och högre i Latinamerika. Efterfrågan förväntas bli relativt oförändrad för Industrial Strategic Industries och Industrial Regional Sales and Service samt något lägre för Automotive.

Tillverkningsnivå

Tillverkningsnivån kommer att vara lägre år över år och något lägre jämfört med andra kvartalet.

Göteborg den 17 juli 2012
(publ.)

Tom Johnstone
Vd och koncernchef

_____________________________________________________________

Informationen är sådan som AB SKF ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers-
marknaden och/eller lagen om handel med fi nansiella instrument. Informationen
lämnades för offentliggörande den 18 juli 2012 kl. 08.00.
_____________________________________________________________

En telefonkonferens kommer att hållas den 18 juli 2012 kl. 09.00:
Tel. 08-5055 9853

All information angående SKFs halvårsrapport 2012 finns på SKFs webbplats:
investors.skf.com/kvartalsrapportering

Ytterligare information lämnas av:
Ingalill Östman, Group Communications
tel: 031-3373260, mobil: 0706-973260, e-post: ingalill.ostman@skf.com

Marita Björk, Investor Relations
tel: 031-3371994, mobil: 0705-181994, e-post: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2011 uppgick till 66 216 miljoner kronor och antalet anställda var 46 039. www.skf.com.