SKF Halvårsrapport 2017

Göteborg, 21 juli 2017

Alrik Danielson, Vd och koncernchef:

”Under andra kvartalet hade vi en stark organisk tillväxt och en förbättrad rörelsemarginal. Försäljningsutvecklingen var positiv i samtliga regioner, till följd av ökad aktivitet och fler investeringar inom industrin.

Försäljningen uppgick till 20,2 miljarder kronor, vilket innebar en organisk ökning med 7,5 procent jämfört med andra kvartalet föregående år, med tvåsiffrig tillväxt i Nordamerika och Asien med 10% respektive 12%.

Förbättrade försäljningsvolymer och högre kapacitetsutnyttjande i fabrikerna bidrog till ett justerat rörelseresultat på 2 436 miljoner kronor, vilket innebar en ökning med 416 miljoner jämfört med föregående år och en justerad rörelsemarginal på 12%.

Fordonsverksamheten utvecklades stabilt med ett förbättrat operativt resultat, vilket ledde till en justerad rörelsemarginal på 8,1%. Industriverksamheten genererade en justerad rörelsemarginal på 13,8%.

Vårt underliggande kassaflöde var fortsatt starkt och uppgick till 2,3 miljoner kronor under kvartalet. Vi fortsatte att fokusera på vår kärnverksamhet genom att i juni slutföra avyttringen av Reelcraft vilket påverkade kassaflödet positivt med 892 miljoner

kronor. Sammanlagt har dessa avyttringar gett 5 miljarder i intäkter under de senaste två åren.

För ett par veckor sedan invigdes Sven Wingquist Test Center för stora lager i Schweinfurt, Tyskland. Centret är det första i världen som under dynamiska belastningsförhållanden kan testa lager på upp till 6 meter i diameter och dessutom simulera faktiska driftförhållanden vilket resulterar i en snabbare och mer tillförlitlig utvecklingsprocess för kunden. Detta är bara ett exempel på hur vi för våra viktiga industrier investerar i utveckling av program­ och maskinvara i linje med våra två värdeerbjudanden: Produkter och Prestanda inom roterande utrustning.

När vi nu går in i andra halvåret förväntar vi oss en fortsatt bred aktivitet och tillväxt inom industrin. Efterfrågan på våra produkter och tjänster för tredje kvartalet 2017 förväntas därför att vara högre jämfört med samma period föregående år.”

Nyckeltal, Mkr Kv2 2017 Kv2 2016 H1 2017 H1 2016
Försäljning* 20 229 18 319 39 830 35 995
Justerat rörelseresultat**  2 436 2 020 4 793 3 992
Justerad rörelsemarginal**, % 12,0 11,0 12,0 11,1
Jämförelsestörande poster**  -121 -145 -183 -242
Rörelseresultat  2 315 1 875 4 610 3 750
Rörelsemarginal, % 11,4 10,2 11,6 10,4
Justerat resultat före skatt** 2 178 1 801 4 365 3 556
Resultat före skatt 2 057 1 656 4 182 3 314
Nettokassaflöde efter investeringar, före finansiering  2 304 4 225 2 368 4 735

* Från och med 1 januari, 2017 klassificeras kassarabatter som en reducering av Försäljning. Tidigare publicerade siffror har räknats om.
** Se sidan 17 i SKFs halvårsrapport 2017 för definitioner.

Försäljningsförändring år-över-år, % Organisk Struktur Valuta Totalt
Kv2 2017 7,5 -2,0 4,9 10,4
H1 2017 7,7 -2,0 5,0 10,7

Organisk försäljningsförändring
per region år-över-år, %
Europa Nord-
amerika
Latin-
amerika
Asien Mellanöstern
och Afrika
Kv2 2017 3,1 10,0 9,9 11,7 13,3
H1 2017 4,1 8,9 10,6 12,2 11,5

Marknadsutsikter för tredje kvartalet 2017

Efterfrågan jämfört med tredje kvartalet 2016
Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli högre för koncernen, både för Industri och Fordon. Efterfrågan förväntas bli högre i Europa, Nordamerika och Asien och betydligt högre i Latinamerika.

Efterfrågan jämfört med andra kvartalet 2017
Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli lägre för koncernen och Industri och något lägre för Fordon. Efterfrågan förväntas bli avsevärt lägre i Europa och relativt oförändrad i Nordamerika, Asien och Latinamerika.

En telefonkonferens kommer att hållas den 21 juli 2017 kl. 09.00: tel. 08 5033 6539.

All information angående SKFs Halvårsrapport 2017 finns på SKFs webbplats.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 21 juli 2017 kl. 08.00 CET.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2016 uppgick till 72 589 miljoner kronor och antalet anställda var 44 868. www.skf.com