SKF inleder en separation av fordonsverksamheten

Göteborg, 17 september 2024: Styrelsen för SKF har beslutat att inleda en separation av bolagets fordonsverksamhet med målsättningen att notera den separat på Nasdaq Stockholm genom en Lex Asea-utdelning till sina aktieägare. Avsikten är att notera fordonsverksamheten på Nasdaq Stockholm under första halvåret 2026.

Eftersom affärssegmenten industri och fordon har olika affärsdynamik, slutanvändarmarknader och drivkrafter för framgång, kommer en separation bidra till ett tydligare fokus och möjligheter att öka kundvärdet, påskynda tillväxten, samt förbättra effektiviteten och konkurrenskraften.

”Båda verksamheterna är globala ledare inom sina respektive områden och kommer genom ett tydligare fokus att öka kundvärdet och dra nytta av sina strategier som fristående företag. Styrelsen och koncernledningen tror därför att långsiktigt värde kan skapas genom att dela upp koncernen i två separata företag, vilket gynnar kunder, anställda och aktieägare”, säger Hans Stråberg, styrelseordförande för SKF.

En separation skulle möjliggöra för fordonsverksamheten att fatta oberoende affärsbeslut och investeringar och därmed öka möjligheterna att snabbare anpassa sig till de föränderliga globala fordonsmarknaderna. En mer skräddarsydd och effektiv affärsmodell för fordonsverksamheten kommer att stärka dess konkurrensfördel ytterligare och skapa fler möjligheter till lönsam tillväxt, samtidigt som det ökar takten på arbetet med att stärka lönsamheten.

”När vi lanserade vår nya strategi i februari 2022 uttryckte vi en vilja att skapa en mer självständig fordonsverksamhet för att öka vår strategiska flexibilitet. Jag sa också att vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att initiera en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut”, säger Rickard Gustafson, Vd och koncernchef.

Ett bolag mer fokuserat på industrin kommer vara ännu bättre rustat att utveckla och genomföra sin strategi och fördela resurser. Genom att i högre grad anpassa verksamheten efter sina industriella kunders behov främjas snabbare tillväxt, ökad effektivitet, högre anpassningsförmåga och förbättrade upplevelser för slutanvändarna. SKF-koncernen kommer stärka sin långsiktiga position som en global industrifokuserad teknikledare som levererar kundvärde genom högkvalitativa och hållbara lösningar.

Avsikten är att separera SKFs nuvarande fordonsverksamhet. Som referens uppgick nettoomsättningen för helåret 2023 för fordonssegmentet till 30 miljarder kronor med en justerad rörelsemarginal på 5,6%. Motsvarande siffror för industrisegmentet var 73 miljarder kronor respektive 15,4%.

Styrelsen avser att presentera ett förslag till utdelning och notering av aktierna i fordonsverksamheten till en bolagsstämma under 2026. Förutsatt att aktieägarna och andra intressenter godkänner ett sådant förslag kommer aktieägare i AB SKF att erhålla aktier i fordonsverksamheten i förhållande till sitt befintliga aktieinnehav i AB SKF. Avsikten är då att notera det nya bolaget på Nasdaq Stockholm under första halvåret 2026.

En utdelning av aktierna i fordonsverksamheten väntas uppfylla kraven enligt Lex Asea, vilket innebär att mottagandet av de utdelade aktierna förväntas vara undantaget från svensk skatt.

Mer information kommer att tillhandahållas framöver.

En webcast för media och investerare kommer att hållas den 17 september klockan 15.30. Vänligen anslut till webcasten genom nedanstående länk eller telefonnummer:

Länk till webcast: https://www.investis-live.com/skf/66e2a1bc26e9bc1200f9b061/paret
Sverige: +46 (0)8 5051 0031
UK / Internationellt: +44 (0)207 107 0613

Informationen i detta pressmeddelande innehåller sådan information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 september 2024 kl. 12.00 CET.

För ytterligare information:
Press Relations: Carl Bjernstam, +46 31-337 2517; +46 722 201 893; carl.bjernstam@skf.com
Investor Relations: Sophie Arnius, +46 31-337 8072; +46 705 908 072; sophie.arnius@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2023 uppgick till 103 881 MSEK och antalet anställda var 40 396. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

När vi lanserade vår nya strategi i februari 2022 uttryckte vi en vilja att skapa en mer självständig fordonsverksamhet för att öka vår strategiska flexibilitet. Jag sa också att vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att initiera en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut.
Rickard Gustafson, Vd och koncernchef