SKF investerar 200 miljoner kronor i St Cyr, Frankrike

Göteborg, 12 november 2018: SKF investerar 200 miljoner kronor i uppgraderingar och modernisering av koncernens logistikcentral och remanufacturing-verksamheten i franska St Cyr.

Investeringen i logistikcentralen förbättrar servicenivåer och ledtider till kund genom att komponentförvaringen till all tillverkning i St Cyr samlas i ett mer modernt lager. Den kommer också att bidra till förbättrade arbetsförhållanden och spårbarhet. Logistikcentralen invigdes under det tredje kvartalet.

Genom investeringen i remanufacturing-verksamheten utökas St Cyrs kapacitet och omfattar nu även rekonditionering av stora svängkranslager (lager med en diameter mellan 3,5 och 6 meter). Genom ökad flexibilitet och kortare ledtider stärks koncernens erbjudande till eftermarknaden inom gruvindustrin. Investeringen förväntas vara färdigställd under slutet av 2019.

Kent Viitanen, President, Bearing Operations, säger: ”De här investeringarna stärker vårt kunderbjudande. Logistikcentralen har designats med ambitionen att uppnå en hög LEED-certifiering, i linje med koncernens ambition att reducera klimatpåverkan av vår verksamhet.”

(publ.)

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,