SKF investerar 450 miljoner kronor i tillverkning av spårkullager

Personalneddragningar kopplade till investering i automation i Bari resulterar i omstruktureringskostnader på cirka 140 miljoner kronor under det andra kvartalet 2019.

Göteborg, 19 juni 2019: SKF investerar cirka 450 miljoner kronor för att öka konkurrenskraften i koncernens erbjudande av spårkullager. Samtidigt flyttas viss produktion från Bari, Italien, till Asien och delar av Östeuropa. Tillverkningen av spårkullager i Kina konsolideras till en ny fabrik medan en automatiserad produktionskanal införs i Bari.

Att anpassa koncernens regionala tillverkningskapacitet är fortsatt i fokus för SKF. I enlighet med denna strävan investeras cirka 370 miljoner kronor i en ny fabrik i Xinchang, Kina. Detta möjliggör fortsatt tillväxt och konsolidering av befintliga tillverkningsenheter. Den nya fabriken förväntas vara i full drift under första halvan av 2020.

Patrick Tong, President, Industrial Sales, Asia, säger: “Med denna investering kommer vår konkurrenskraft i Asien att öka. Genom att vi redan har flyttat koncernens globala produktutveckling inom spårkullager från Europa till Kina kommer vi nu att kunna arbeta i hela värdekedjan för att möta lokala kund- och applikationsbehov.”

Investeringen i fabriken i Bari uppgår till cirka 50 miljoner kronor och innebär att den nuvarande manuella tillverkningsprocessen kommer att automatiseras. Detta leder till en mer flexibel och konkurrenskraftig produktion. Investeringen i Bari kommer även att medföra omstruktureringskostnader på cirka 140 miljoner kronor under det andra kvartalet 2019. Den automatiserade produktionskanalen i Bari förväntas vara färdigställd under andra halvan av 2020.

Kent Viitanen, President, Bearing Operations, säger: ”I Bari utvecklar vi en av världens mest avancerade, flexibla och helautomatiserade tillverkningskanaler av sitt slag. Detta minskar omställningstiden från timmar till minuter, vilket ger en väsentligt ökad flexibilitet och servicenivå till kunderna. Investeringen kommer även att bidra till bättre kvalitet samt skapa förutsättningar att utveckla den tekniska kompetensen hos vår personal.”

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2018 uppgick till SEK 85 713 miljoner kronor och antalet anställda var 44 428. www.skf.com

Med denna investering kommer vår konkurrenskraft i Asien att öka.
Patrick Tong
Kent Viitanen