SKF inviger fabrik i Monterrey, Mexiko

Göteborg, 4 oktober 2023: SKF har invigt sin nya fabrik i Monterrey, Mexiko, en nyetableringsinvestering på totalt 700 miljoner kronor. Investeringen kommer att främja SKFs strategiska utveckling i Nord- och Sydamerika och möta kundernas behov från ett ökat fokus på elektrifiering. Investeringarna är också en viktig del av SKFs pågående ompositionering av sin fordonsverksamhet till elektriska drivlinor och kommersiella fordon.

På SKFs fjärde fabrik i Mexiko kommer spårkullager för nordamerikanska biltillverkare att tillverkas, samt koniska rullager för industriella applikationer, t ex inom jordbrukssektorn.

Rickard Gustafson, vd och koncernchef, säger: ”Med över 100 års närvaro i Mexiko, är det fantastiskt att nu se vår nya fabrik invigas. Investeringar i utvecklings- och tillverkningskapacitet i det strategiskt belägna Monterrey kommer att göra oss starkare och mer flexibla samt öka vår konkurrenskraft i Nord- och Sydamerika.”

Kerstin Enochsson, President, Automotive, säger: ”Dessa investeringar kommer att stärka vårt erbjudande inom det snabbt växande och strategiskt viktiga segmentet elektriska drivlinor, både för personbilar och kommersiella fordon, samt vår leveranskapacitet och regionala kompetens i Nordamerika. Det kommer att stärka vår ställning som ledande global leverantör till marknaderna för elbilar och kommersiella fordon.”

John Schmidt, President, Americas, säger: ”Regionalisering är en viktig del av vår strategi, och den här fabriken kommer att ge oss en stabil regional bas för utveckling och tillverkning, och ytterligare stärka vår värdekedja i Nordamerika. Genom att finnas närmare både befintliga och nya kunder kommer vi kunna hjälpa dem ännu bättre.”

Fabriken i Monterrey förväntas skapa upp till 1 200 arbetstillfällen när den är i full drift.

PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

Rickard Gustafson, vd och koncernchef