SKF konsoliderar tillverkning i Kina; investerar i ny fabrik

Göteborg, 22 november 2018: SKF investerar ca 200 miljoner kronor för att förbättra sin konkurrenskraft inom koniska rullager (TRB) i Kina. Investeringen innebär att en ny fabrik etableras i Changshan, där produktion flyttas från tre av koncernens existerande TRB-fabriker i Ningbo, Shanghai och Changshan. Som en följd av konsolideringen stängs dessa tre fabriker.

Patrick Tong, President, Industrial Sales Asia, säger: “Marknaden för koniska rullager i Kina och Asien är fortsatt stark, särskilt inom industriella växellådor. Investeringen i Changshan innebär att vi på ett effektivt sätt för samman den kompetens som SKF, GBC och PEER besitter.”

Den nya fabriken i Changshan förväntas vara färdigställd under första kvartalet, 2019.

(publ.)

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,