SKF konsoliderar tillverkningen i Europa, avser att stänga fabrik i Luton

Göteborg, 31 maj 2023: SKF tillkännager idag en konsolidering av sin tillverkning av sfäriska rullager för att säkerställa den långsiktiga konkurrenskraften på de europeiska marknaderna. Konsolideringen är också i linje med koncernens strategi att investera i automatisering och regionalisering, och följaktligen att anpassa sin tillverkningsverksamhet i Europa. Som ett resultat av konsolideringen avser SKF att upphöra med lagertillverkningen i sin fabrik i Luton, Storbritannien.

Tillverkningen i Lutonfabriken avses att successivt trappas ner och förväntas vara helt nedlagd i slutet av 2024. Produktionen föreslås att flyttas till SKFs fabrik i Poznan, Polen.

Aldo Cedrone, tillförordnad President, Industrial Region Europe Middle East and Africa, säger: “Även om det är ett svårt beslut att fatta så är detta ett viktigt steg för att säkra vår långsiktiga konkurrenskraft på de europeiska marknaderna. För att säkerställa att vår produktion av sfäriska rullager förblir konkurrenskraftig krävs investeringar i nya maskiner och vår utvärdering visade att Poznan är den optimala fabriken för denna investering. Vårt omedelbara fokus är på att stödja våra kollegor i Luton.”

Fabriken i Luton har cirka 300 medarbetare. De föreslagna åtgärderna är föremål för samråd med anställda och fackliga representanter, och SKF kommer att arbeta tillsammans med de anställda och deras representanter under hela samrådsprocessen.

PRESS: Carl Bjernstam, Acting SKF Media & Press Director,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

skf