SKF levererar transmissionstätningar till ett värde av mer än 100 miljoner kronor till Geely Automotive

Göteborg, 06, mars 2014: SKF har börjat leverera integrerade kolvtätningar till Geely Automobile. Avtalen som uppgår till mer än 100 miljoner kronor sträcker sig över cirka fem år och ger SKF i uppdrag att leverera tätningar till Geelys automatiska växellåda (6AT) för deras bilmodeller GC6, Emgrande EC8 och deras första stadsjeep Gleagle GX7.

Tryggve Sthen, chef för SKF Automotive säger: ”Vårt utvecklingsarbete med Geely för effektivare växellådor har gett oss möjlighet att bevisa vår skicklighet och sakkunskap. Våra tätningar klarar de mycket höga krav som Geely ställer. Vår lokala närvaro med tillverkning och teknik i Kina gör att vi finns nära Geely och kan reagera snabbt på deras behov. Geely gav nyligen SKF sitt erkännande genom Excellent Supplier Award. Vi är verkligen glada över detta och det ger oss inspiration i vårt fortsatta arbete med att leverera rätt värde.”

”Den integrerade kolvtätningslösningen från SKF gör nu att våra växellådor blir ännu robustare och får bättre prestanda. Vårt samarbete ger oss stora fördelar, och vi är mycket nöjda med att arbeta med SKF som teknikpartner. Geely går nu in i premiumsegmentet för bilar så det är viktigt att samarbeta med varumärken med hög kvalitet som SKF”, säger Shaoquan Zhao, inköpschef vid Geely Automotive.

Den integrerade kolvtätningen har en robust konstruktion så att den inte skadas vid montering eller drift, vilket ger längre livslängd. Tätningen gör också att det går att minska applikationens vikt genom användning av en kolvlösning i stål.

Tätningarna tillverkas vid SKF Sealing Solutions i Wuhu i Kina.

MEDIA HOTLINE:  tel: 46 31-337 2400

PRESS: Rebecca Janzon, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 3880, mobile: 46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2013 uppgick till 63 597 miljoner kronor och antalet anställda var 48 401. www.skf.com

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.