SKF och Protean Electric samarbetar för att utveckla avancerade drivlösningar för hybrid- och elbilsmarknaderna

SKF har signerat ett strategiskt partnerskapsavtal med amerikanska Protean Electric där SKF kommer att tillföra sin expertis och leverera avancerade fordonslösningar för Proteans hjulmotor (elmotor inbyggd i hjulen) med eldrift för hybrid- och elbilsmarknaderna.

Det strategiska partnerskapet mellan Protean och SKF är ett femårsavtal som till att börja med fokuserar på ett unikt hjullagersystem med inbyggda tätningar och sensorer som utvecklats speciellt för Protean Electric. Utöver detta första projekt, kommer de båda företagen att utforska nya områden där de kan samarbeta för att dra nytta av sina respektive kärnkompetenser.

“I linje med vår strategi SKF BeyondZero, utvecklar vi teknik för att stödja hybrid- och elbilsmarknaden för att ytterligare minska vår miljöpåverkan. Att kombinera vår tekniska kunskap med Proteans expertis för hjulmotorer kommer att vara en utmärkt väg att utveckla denna marknad”, säger Tryggve Sthen, chef för SKF Automotive.

Protean Electric är ledande inom miljöteknik och konstruerar, utvecklar och tillverkar Protean Drive™, en komplett hjulmotor och direktdriven lösning för elhybridfordon.

“Vi ser fram emot att samarbeta med SKF”, säger Bob Purcell, ordförande och vd för Protean Holdings Corp. “Lagrets konstruktion har avgörande inflytande på hjulmotorns prestanda och det är bara SKF som kan leverera ett lager som tillgodoser kraven på denna unika applikation. Dessutom har SKF kompetensen och kunskapen att stödja utvecklingen under produktens hela livscykel och vid serieproduktion.”

MEDIA HOTLINE:  tel: 46 31-337 2400

PRESS: Rebecca Janzon, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 3880, mobile: 46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2011 uppgick till 66 216 miljoner kronor och antalet anställda var 46 039. www.skf.com.

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.