SKF och PSA når uppgörelse i legal tvist

Göteborg, 27 April 2018

SKF och Peugeot S.A., med flera koncernbolag, (PSA) har nått en uppgörelse i parternas tvist som anhängiggjorts vid Competition Appeal Tribunal i Storbritannien. Tvisten gällde krav på skadestånd till följd av SKFs uppgörelse med EU-kommissionen avseende överträdelser av europeiska konkurrenslagen. PSA inledde domstolsprocessen mot flera lagertillverkare, däribland AB SKF, i februari 2016.

Uppgörelsen innebär inte att SKF medger ansvar för skadestånd, men gör det möjligt för SKF och PSA att fortsätta parternas mångåriga affärsförhållande.

SKFs kostnader med anledning av uppgörelsen har en obetydlig påverkan på koncernens finansiella ställning.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 27 april 2018 kl 19:50.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2017 uppgick
till SEK 77 938 miljoner kronor och antalet anställda var 45 678.
www.skf.com