• SKF/

SKF och Sinoma Nitride accelererar den storskaliga användningen av hybridlager med keramiska kulor

Göteborg, 29 juni 2023: SKF och Sinoma Nitride, en branschledande utvecklare och tillverkare av kiselnitridmaterial och keramiska kulor, har tecknat ett Joint Venture-avtal om fördjupat samarbete inom hybridlager med keramiska kulor. Samarbetet har strategisk betydelse eftersom keramiska lager är en prioriterad ny och växande teknik i SKFs strategi.

SKF äger 30% av samriskföretaget, som ska tillverka rullkroppar i nitrid. Genom samarbetet kommer SKF och Sinoma Nitride att kunna tillhandahålla högkvalitativa produkter och lösningar för hybridlager med keramiska kulor till kunder inom många olika sektorer, bland annat elbilar och industriapplikationer som verktygsmaskiner. Elbilar och höghastighetsmaskiner är två av de segment med hög tillväxt som har identifierats i koncernens strategiska ramverk.

Henry Wang, President Industrial Region China and North-East Asia, på SKF, säger: ”Genom att lokalisera tillverkningen av keramiska kulor tillsammans med Sinoma Nitride kan vi fortsätta att optimera produktionen i hela värdekedjan och skynda på utvecklingen inom elbilsindustrin.”

Weiru Zhang, Chief Scientist of advanced ceramics på China National Building Materials, Sinoma Nitrides moderbolag, säger: ”Samarbetet med SKF ger oss möjlighet att leverera mer konkurrenskraftiga keramiska kullager till lageranvändare världen över och driva på utvecklingen av keramiska kullager.”

PRESS: Carl Bjernstam, Acting SKF Media & Press Director,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.