SKF och voestalpine når milstolpe i minskning av koldioxidutsläpp i lagertillverkning

Göteborg, 10 juli 2024: SKF och voestalpine Wire Technology, ett dotterbolag till den ledande stål- och teknikkoncernen voestalpine, har framgångsrikt tillverkat den första prototypen av ett lager tillverkat av stål som innehåller järn som direktreducerats med vätgas (H-DRI). Detta innebär ett genombrott i ansträngningarna att minska koldioxidutsläppen från lagertillverkning eftersom H-DRI är ett lågutsläppsalternativ till traditionell järnmalmsbaserad ståltillverkning och en av de viktiga metoderna för att göra stål hållbart i framtiden.

SKF och voestalpine har arbetat tillsammans sedan 2022 för att utforska möjligheterna att använda H-DRI stål för lagerapplikationer. Genom att använda denna typ av stål strävar SKF och voestalpine Wire Technology mot att möta efterfrågan på grönt stål och därmed bidra till det globala arbetet mot klimatförändringarna.

Prototypen av det sfäriska rullagret har överlämnats till voestalpine Wire Technology i SKFs fabrik i Steyr, Österrike. Sfäriska rullager kan användas i många olika applikationer och industrier, till exempel inom marin industri, massa- och pappersproduktion, gruvdrift och byggverksamhet.

“Stål är en kritisk råvara i lager, och för att uppnå den förändring och hastighet som krävs i att minska koldioxidutsläppen i lagerproduktionen måste hela industrin gå samman. Vårt samarbete med voestalpine är ett konkret exempel på hur vi arbetar tillsammans och omvandlar idéer till handling för en mer cirkulär industriell utveckling. Denna teknik är grundläggande för att stålindustrin med tillförsikt ska kunna minska koldioxidutsläppen,” säger Annika Ölme, CTO och Senior Vice President, Technology Development, på SKF.

För voestalpine Wire Technology innebär samarbetet med SKF en viktig milstolpe i utvecklingen av en miljövänlig stålproduktionsteknik. Genom att framgångsrikt integrera lösningar med grönt stål i produktionsprocessen för lager visar voestalpine Wire Technology sitt engagemang att minska CO2-utsläppen. Denna innovation, som utvecklats i samarbete med SKF, representerar ett betydande steg framåt i företagets ansträngningar att göra stålindustrin mer hållbar.

SKF ökar också användningen av stålproduktionsprocesser med låga CO2-utsläpp (t ex skrotbaserad tillverkning i ljusbågsugnar) från sina leverantörer. År 2021 blev SKF medlem i initiativen SteelZero och ResponsibleSteel, och anslöt sig till andra likasinnade företag för att tydligt visa det engagemang som krävs för att minska koldioxidutsläppen från stålindustrin till 2050 och förespråka de förändringar som krävs för att det ska hända.

PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201 893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Sophie Arnius, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 8072, mobile: 46 705-908 072, e-mail: sophie.arnius@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2023 uppgick till 103 881 MSEK och antalet anställda var 40 396. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

Annika Ölme, CTO och Senior Vice President, Technology Development