SKF ökar fokus på hållbarhet och får erkännande från Dow Jones Sustainability World Index och FTSE4Good

SKF tillkännagav idag att för trettonde året i följd är SKF-koncernen medlem av både Dow Jones Sustainability World Index (DJSI) och det europeiska hållbarhetsindexet i kategorin verkstadsindustri. För tolfte året i följd bekräftar dessutom FTSE Group att SKF har blivit oberoende bedömt enligt kriterierna för FTSE4Good och har uppfyllt kraven att ingå i FTSE4Good Index Series.

“Hållbarhet är ett långsiktigt åtagande för SKF, och jag är mycket stolt över att vi får ett erkännande för våra ansträngningar. För SKF innebär åtagandet till hållbarhet inte bara ett ansvar utan det är också ett sätt att utveckla vår verksamhet. Förutom att lansera produktportföljen SKF BeyondZero så öppnade vi nyligen en ny lagerfabrik i Jinan i Kina som är den sjundedel nya SKF-byggnaden som uppförts enligt miljöklassningssystemet Leadership in Energy and Environmental Design (LEED)”, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef.

SKF definierar hållbarhet som SKF Care, vilket omfattar affärsomsorg, miljöomsorg, medarbetaromsorg och samhällsomsorg. I maj i år tillkännagavs målen för SKFs nya klimatstrategi och i samband med det blev SKF medlem i Världsnaturfonden WWFs program Climate Savers tack vare sitt ledarskap inom verkstadssektorn.

SKFs klimatstrategi omfattar tuffa mål för att minska utsläpp av växthusgaser från SKF, dess leverantörer och logistikverksamhet såväl som kundlösningar i produktportföljen SKF BeyondZero. Häri ingår lösningar som förbättrar energieffektiviteten, minskar utsläpp av växthusgaser och stödjer en mer miljövänlig energiproduktion.

Göteborg den 05 Oktober 2012

(publ.)

MEDIA HOTLINE:  tel: 46 31-337 2400

PRESS: Rebecca Janzon, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 3880, mobile: 46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2011 uppgick till 66 216 miljoner kronor och antalet anställda var 46 039. www.skf.com.

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.