SKF ökar lokaliseringsgraden i Nord- och Sydamerika samt Asien; stänger fabrik i Busan, Sydkorea

Göteborg, 1 december 2023: SKF tillkännager idag att de produkter som tillverkas i fabriken i Busan, Sydkorea, framöver kommer tillverkas i Kina, Indien och Mexiko. Detta är ytterligare ett steg i det kontinuerliga genomförandet av koncernens strategi där regionalisering är en viktig del. Följaktligen, och efter en grundlig översyn av verksamheten och övervägande av andra alternativ, har det beslutats att tillverkningen i fabriken i Busan kommer att trappas ner och förväntas vara helt nedlagd under det första kvartalet 2024. SKF kommer att behålla en lokal närvaro i Sydkorea för att stödja kunderna där.

Fabriken i Busan har cirka 90 medarbetare och tillverkar huvudsakligen lagerprodukter till fordonsindustrin. De senaste åren har flera försök gjorts för att penetrera den inhemska marknaden i Sydkorea, men fortfarande exporteras en stor majoritet av produkterna som tillverkas i Busan till andra marknader.

Genom att dessa produkter framöver ska tillverkas i SKFs fabriker i Puebla, Mexiko, Pune, Indien, och Shanghai ATC, Kina kommer de närmare befintliga kunder. Därutöver kommer det skapa möjligheter att expandera dessa verksamheter genom att attrahera nya lokala affärsmöjligheter. Det stödjer även koncernens strategi för sin fordonsverksamhet och dess pågående ompositionering mot segmenten elektriska drivlinor och kommersiella fordon.

Henry Wang, President Industrial Region China and Northeast Asia, säger: “Beslutet att stänga vår fabrik i Busan var väldigt svårt att fatta men det är absolut nödvändigt för oss att finnas nära våra kunder för att kunna hjälpa dem ännu bättre. Att flytta dessa produkter gör det också möjligt för oss att attrahera nya affärsmöjligheter i våra olika regioner.”

”Vårt fokus är nu på att ge stöd till våra anställda i Busan under denna utmanande period. På hela SKFs koncernlednings vägnar vill jag även uttrycka vår uppskattning för det engagemang och den hängivenhet som de har visat under åren.”

PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

Henry Wang, President Industrial Region China and Northeast Asia