SKF säljer sin återförsäljarverksamhet i Australien och Nya Zeeland till Applied Industrial Technologies

SKF tillkännagav idag försäljningen av SKF Bearing Supplies Pty. Ltd. i Australien samt den distributörsgrenen som ingår i SKF New Zealand Ltd. (gemensamt namn SKF Distribution). Köpare är amerikanska Applied Industrial Technologies, och affären beräknas bli avslutad 1 juli 2012.

“Avyttringen är i linje med SKFs globala marknadsstrategi att använda oberoende samarbetspartners, som är auktoriserade SKF-återförsäljare,” säger Vartan Vartanian, President, SKF Industrial Market, Regional Sales and Service. “Det här steget ger SKF möjlighet att lägga ännu större fokus på att vara ett kunskapsföretag och världsledande inom de produkter, tjänster och lösningar som vi erbjuder våra kunder. Samtidigt kan kunderna ta del av den expertis som Applied tillhandahåller återförsäljarmarknaden.”

“Att använda en professionell samarbetspartner som Applied gynnar våra kunder i Australien och Nya Zeeland eftersom de får tillgång till en kompletterande produktportfölj. SKF och Applied har samarbetat i Nordamerika i nära 90 år för att möta kundernas efterfrågan. Detta samarbete kommer att fortsätta här för att säkerställa att våra kunder drar fördel av det nya partnerskapet,” säger Tony Doodson, VD för SKF Australia.

SKF kommer att fortsätta att investera i Australien. Den 1 maj öppnar en SKF Solution Factory i Perth där all SKFs teknik på ett unikt sätt presenteras för att förmedla SKFs kunskap till kunder.

Göteborg den 25 april, 2012

(publ.)

PRESS: Rebecca Janzon, Global Press Manager,
tel: +46 31-337 2400, mobile: +46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations
tel: +46 31-337 1994, mobile: +46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2011 uppgick till 66 216 miljoner kronor och antalet anställda var 46 039. www.skf.com.

skf