SKF tecknar avtal med statligt indonesiskt järnvägsbolag

SKF har tecknat ett treårigt avtal för leveranser av koniska rullagerenheter

Göteborg, 21 maj 2015: SKF har tecknat ett treårigt avtal med PT. Kereta Api Indonesia (Indonesian Railways), det indonesiska statliga järnvägsbolaget, för leveranser av koniska rullagerenheter. Enheterna kommer att tillverkas i SKFs fabrik i Nankou, Kina, och leveranser beräknas påbörjas i början av tredje kvartalet 2015.

SKF kommer också att förse det indonesiska järnvägsbolaget med tätningslösningar och demonteringsverktyg.

Anders Fogelberg, Managing Director, Indonesia säger: ”Det här är ett prestigefyllt och viktigt avtal, i ett land med stora pågående investeringar i järnvägsinfrastruktur. SKFs koniska rullagerenheter och tätningslösningar bidrar till mer tillförlitlig tågtrafik, ökad komfort för passagerarna och minskad miljöpåverkan, tack vare minskad friktion. Genom att tillverka enheterna i Kina får vi en konkurrensfördel, samtidigt som vi uppfyller järnvägsindustrins höga kvalitetsstandarder och tekniska krav.”

(publ.)

Media Hotline:
Press Relations:
Theo Kjellberg, +46 31-337 6576; +46 725-776 576; theo.kjellberg@skf.com
Investor Relations:
Marita Björk, +46 31-337 1994; +46 705-181 994; marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av lager, tätningar, mekatronik, smörjsystem och service. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2014 uppgick till 70 975 miljoner kronor och antalet anställda var 48 593. www.skf.com