SKF tecknar avtal värda 1 miljard kronor med Audi AG

SKF har tecknat avtal med Audi för leverans av SKF-komponenter för användning i en rad olika bilmodeller. Avtalen, som uppskattas vara värda närmare 1 miljard kronor, omfattar leverans av fyra versioner av SKF hjullagerenheter och olika lager för Audis nya dubbelkopplingslåda.

"I samarbetet med våra kunder strävar vi alltid efter att leverera lösningar som tillgodoser deras behov. Vi är stolta över att vara utvecklingspartner till Audi och uppskattar deras förtroende för SKFs tekniska kunskap”, säger Tryggve Sthen, chef för SKF Automotive.

I SKF hjullagerenheter ingår ett aktivt ABS-system och den flexibla konstruktionen innebär en kostnadseffektiv lösning för en rad fordon, från småbilar till stadsjeepar, där Audis nya modulära MLB Evo-plattform används. Lagren för växellåda och koppling är konstruerade för att tillgodose Audis specifika behov för deras dubbelkopplingslåda.

SKF skapade den allra första hjullagerenheten i slutet av 1930-talet och det är nu den dominerande lösningen i applikationer i personbilar och lätta nyttofordon. Idag används SKFs hjullager och hjullagerenheter i nästan 90 miljoner fordon.

Leveranserna kommer att starta i början av 2013 från SKFs fabriker i Spanien och Italien.

Göteborg, 28 november 2012

MEDIA HOTLINE:  tel: 46 31-337 2400

PRESS: Rebecca Janzon, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 3880, mobile: 46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2011 uppgick till 66 216 miljoner kronor och antalet anställda var 46 039. www.skf.com.

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.