SKF tecknar finansiellt energiköpsavtal (VPPA) för att främja förnybar energi i Europa

Göteborg, 22 juni 2023: SKF har tecknat ett VPPA-avtal (Virtual Power Purchase Agreement) som nästa steg mot målet att uppnå 100% förnybar el till 2030. I enlighet med det långsiktiga avtalet med det globala energibolaget Enel kommer SKF att köpa ursprungsgarantier under 15 år, motsvarande den el som en tredjedel av dess europeiska verksamhet förbrukade under 2022, från Enels kommande solkraftsprojekt i Spanien.

Solkraftverket förväntas producera över 260 GWh förnybar el per år och kommer att anslutas till kraftnätet till augusti 2024. Genom VPPA-avtalet kan SKF främja utvecklingen av ytterligare förnybara energikällor i Europa och bidra till att minska utsläppen av växthusgaser.

Joakim Landholm, Chief Sustainability Officer och Senior Vice President, säger: “Det här avtalet är ett viktigt steg framåt i vår strategi. Avtalet är ett bevis på vårt engagemang för cleantech-industrin och vårt stöd för tillväxten för förnybar energi. Detta visar att vi, genom att samarbeta med andra, kan göra verklig skillnad för en hållbar framtid.”

VPPA-avtalet är en del av SKFs mer övergripande hållbarhetsagenda, som innefattar insatser för att minska energiförbrukningen, öka användningen av förnybara energikällor och minimera vår miljöpåverkan. Avtalet är även ett steg framåt i SKFs medlemskap i RE100, som en del av åtagandet att använda 100% förnybar el 2030.

SKFs klimatmål har godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). SKF har i sina mål åtagit sig att minska sina absoluta växthusgasutsläpp i Scope 1 och 2 med 95% till 2030 från basåret 2019 och att minska sina utsläpp i Scope 3 med minst 31% till 2030. SKF har också åtagit sig att nå nettonollutsläpp av växthusgaser över hela värdekedjan till 2050. Mer information om SKFs klimatmål finns på: https://www.skf.com/group/organisation/sustainability

PRESS: Carl Bjernstam, Acting SKF Media & Press Director,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

Joakim Landholm, Chief Sustainability Officer och Senior Vice President