SKF tillkännager förändringar i koncernledningen

Göteborg, 24 augusti 2022: SKF tillkännager utnämningen av Annika Ölme till CTO och Senior Vice President, Technology Development.

Annika ansluter till SKF från SAAB Radar Solutions, där hon är CTO och Head of Engineering. Annika har även varit VD för Arcam, ett dotterbolag till General Electric. Mellan 2002 och 2017 innehade Annika olika tjänster på SKF.

Annika är utbildad Civilingenjör i elektroteknik på Chalmers Tekniska Högskola och har en MBA från Waikato University.

Rickard Gustafson, VD och koncernchef, säger: “Jag är glad att kunna hälsa Annika välkommen tillbaka till SKF och jag ser fram emot att få arbeta med henne i det fortsatta arbetet med att stärka våra insatser inom teknologiutveckling för traditionella och framtida applikationer runt den roterande axeln”.

Annika börjar på SKF den 15 oktober.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKFs uppdrag är att vara den självklara ledaren på lagermarknaden. Vi gör detta genom att erbjuda lösningar som minskar friktion och CO2-utsläpp, samtidigt som vi ökar maskinens drifttid och prestanda. Våra produkter och tjänster runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, artificiell intelligens och trådlös tillståndsövervakning. SKF finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2021 uppgick till 81 732 MSEK och antalet anställda var 42 602. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.

skf

Citat

Jag är glad att kunna hälsa Annika välkommen tillbaka till SKF och jag ser fram emot att få arbeta med henne i det fortsatta arbetet med att stärka våra insatser inom teknologiutveckling för traditionella och framtida applikationer runt den roterande axeln.
Rickard Gustafson, VD och koncernchef