SKF tillkännager förändringar i koncernledningen

Göteborg, 16 september 2022: SKF tillkännager utnämningen av Henry Wang till President, China and Northeast Asia.

Henry är för närvarande VD för Alstoms verksamhet i Kina och var tidigare koncernchef för KUKA i Kina. Mellan 1997 och 2019 innehade Henry ett antal roller inom SKF, bland annat som chef för Industrial Sales i Kina.

Henry har en MBA från University of Calgary och en ingenjörsexamen från Shanghai Jiaotong University.

Rickard Gustafson, VD och koncernchef, säger: “Henrys ledarskapsförmågor, erfarenhet och regionala kunskap kommer hjälpa oss att öka hastigheten på vår framgångsrika utveckling i Kina och nordostasien.”

Henry börjar på SKF den 8 oktober och ersätter Patrick Tong som, som tidigare kommunicerats, pensioneras från SKF.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKFs uppdrag är att vara den självklara ledaren på lagermarknaden. Vi gör detta genom att erbjuda lösningar som minskar friktion och CO2-utsläpp, samtidigt som vi ökar maskinens drifttid och prestanda. Våra produkter och tjänster runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, artificiell intelligens och trådlös tillståndsövervakning. SKF finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2021 uppgick till 81 732 MSEK och antalet anställda var 42 602. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.

Citat

Rickard Gustafson, VD och koncernchef