SKFs Årsredovisning 2022 är publicerad digitalt; viktig milstolpe nådd i användning av förnybara energikällor

2022 var för första gången mer än hälften av all el som SKF använde förnybar, vilket är en viktig milstolpe på koncernens resa mot nettonollutsläpp. Detta bidrog till att SKF är på god väg mot sina klimatmål som förklaras i AB SKFs årsredovisning som nu har publicerats digitalt.

Göteborg, 1 mars 2023: AB SKF har idag publicerat årsredovisningen för 2022 på koncernens hemsida. Årsredovisningen fokuserar på SKFs strategiska och verksamhetsmässiga utveckling samt värdeskapande för kunder, medarbetare, aktieägare och det omgivande samhället.

I årsredovisningen beskrivs implementeringen av SKFs nya strategiska ramverk som presenterades i början av 2022. I dessa aktiviteter inbegrips en ny organisation och en ny verksamhetsmodell med sex affärsområden med helhetsansvar. Hållbarhet är integrerat i årsredovisningen, och den innehåller även koncernens hållbarhetsrapport vilken har utarbetats i enlighet med GRI-standarden för 2021.

Rickard Gustafson, VD och koncernchef, säger: “Under 2022 kickstartade vi vårt strategiska ramverk ”Intelligent and Clean” för att öka takten i vår lönsamma tillväxt i våra affärsområden, samtidigt som vi under hela året tvingades hantera flera mycket svåra externa utmaningar. Detta klarades till stor del av tack vare våra medarbetare över hela världen och deras hårda arbete med att stödja varandra och våra kunder, samtidigt som de vidtog nödvändiga åtgärder för att skydda våra affärer.”

”Under 2022 nådde vi även ännu en viktig milstolpe på vägen mot nettonollutsläpp. För första gången genererades mer än hälften av all el som användes i vår verksamhet runt om i världen från förnybara energikällor som vind och sol.”

För att uppnå denna milstolpe på vägen mot nettonollutsläpp har SKF arbetat med olika intressenter, såsom lokala leverantörer av förnybar energi, samt med till exempel solinstallationer på plats. Att ha el säkrat från förnybara källor har stor effekt eftersom det är den huvudsakliga energikällan för SKFs verksamhet.

SKFs Årsredovisning finns tillgänglig på https://investors.skf.com/sv.

Denna information är sådan som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 mars 2023 kl 13:00.

PRESS: Carl Bjernstam, Group Communication,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

Under 2022 nådde vi ännu en viktig milstolpe på vägen mot nettonollutsläpp. För första gången genererades mer än hälften av all el som användes i vår verksamhet runt om i världen från förnybara energikällor som vind och sol.
Rickard Gustafson, VD och koncernchef