SKFs Årsredovisning 2023 publicerad digitalt – på god väg att nå hållbarhetsmålet 2030

Göteborg 4 mars 2024: AB SKFs Årsredovisning 2023 har idag publicerats på koncernens hemsida. Årsredovisningen visar SKFs strategiska förflyttning och finansiella resultat, samt hur koncernens affärsmodell och strategi är utformad för att maximera värdeskapandet för kunder, aktieägare och andra intressenter.

”Under 2023 fortsatte vi att snabbt och målmedvetet genomföra vår strategi för att ytterligare stärka oss som företag vilket bidrog till ett starkt finansiellt resultat i en turbulent makromiljö. De framsteg som vi gjort är framför allt tack vare det hårda arbete och engagemang under året från alla våra medarbetare”, säger Rickard Gustafson, Vd och koncernchef.

Hållbarhet är integrerat i årsredovisningen som även inkluderar SKFs hållbarhetsrapport, vilken har utarbetats i enlighet med GRI-standarden för 2021. Under 2023 rapporterade SKF en minskning av kategori 1 och 2-utsläppen med 41% jämfört med 2019 års basår, vilket är i linje med 2030 års mål.

Cirka 20% av all producerad energi används för att övervinna friktion och årsredovisningen förklarar hur SKF arbetar för att minska detta slöseri genom att hjälpa till att göra branscher mer energieffektiva och hållbara. Rapporten beskriver också SKFs roll i sektorer som tillgodoser mänskliga behov som mat, vatten, energi och mobilitet.

”Tillsammans med våra kunder och andra partners vill vi bidra till en positiv utveckling för människor i de samhällen som vi verkar i och för planeten. Under 2023 lanserade vi flera ambitiösa initiativ och jag är glad att kunna rapportera att vi är på god väg att nå vårt hållbarhetsmål för 2030”, säger Rickard Gustafson.

SKFs årsredovisning finns tillgänglig på https://investors.skf.com.

AB SKF är skyldigt att offentliggöra denna årsredovisning enligt lag om värdepappersmarknaden. Rapporten lämnades, genom nedanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 4 mars 2024 kl. 13.00 CET.

PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2023 uppgick till 103 881 MSEK och antalet anställda var 40 396. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

Under 2023 lanserade vi flera ambitiösa initiativ och jag är glad att kunna rapportera att vi är på god väg att nå vårt hållbarhetsmål för 2030.
Rickard Gustafson, Vd och koncernchef