SKFs hållbarhetsarbete har belönats med betyget platina av EcoVadis för fjärde året i rad

Göteborg 22 januari 2024: SKF har tilldelats en platinamedalj av EcoVadis, ett av världens mest anlitade analysföretag för hållbarhetsutvärderingar av leveranskedjor. Denna prestigefyllda utmärkelse placerar SKF bland de en procent som presterar bäst av över 100 000 företag i hela världen vars hållbarhetsarbete har utvärderats.

EcoVadis-bedömningen utvärderar 21 hållbarhetskriterier inom fyra nyckelområden: miljö, arbete och mänskliga rättigheter, etik och hållbara inköp. Utvärderingen identifierade flera starka områden inom SKFs verksamhet, exempelvis policyer, rapportering, ledningssystem kopplat till växthusgaser och en stark ambition om att minska växthusgasutsläppen med godkända vetenskapsbaserade mål.

Magnus Rosén, hållbarhetschef på SKF, säger: ”Vi är stolta över att ha belönats med en platinamedalj av EcoVadis för fjärde året i rad. Det här betyget återspeglar inte bara de ambitiösa mål vi har satt upp för oss själva och värdekedjan utan också hur hållbarhet är i centrum av SKF, inbäddat i vårt syfte, vår strategi och i vår strävan att få positiv inverkan över hela den globala organisationen.”

EcoVadis hållbarhetsutvärderingar av företag baseras på internationella hållbarhetsstandarder som de tio principerna från FN:s hållbarhetsnätverk Global Compact, Internationella arbetsorganisationens (ILO) konventioner, GRI-standarder (Global Reporting Initiative) och ISO 26000-standarden. Utvärderingarna ger dels en evidensbaserad analys av företagets hållbarhetsarbete, dels en konkret handlingsplan för kontinuerligt förbättringsarbete.

PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,

tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Citat

Magnus Rosén, hållbarhetschef på SKF