SKFs kapitalmarknadsdag: levererar på vår transformation

Göteborg, 4 november 2020: SKFs kapitalmarknadsdag kommer att fokusera på förändringen av koncernen till ett ännu starkare SKF. Detta inbegriper förändring av SKFs tillverkning, operativa förbättringar, nya affärsmodeller och teknologiinvesteringar. Koncernen presenterar även uppdaterade långsiktiga mål.

Alrik Danielson, President and CEO, säger: “Under de senaste åren har vi genomfört en transformation av koncernen. Samtidigt som vi är långt ifrån klara har vi gjort betydande framsteg, inte minst under det senaste året. Nu är det dags att ta nästa steg på vår förändringsresa.”

På dagens kapitalmarknadsdag kommer följande huvudsakliga höjdpunkter och uppdateringar att presenteras:

• Fortsatta investeringar i tillverkning:
    • Ökad lokaliseringsgrad: från 50% till 60% i Nord- och Sydamerika och från 60% till 70% i Asien
    • Fortsatt konsolidering av fabriker i linje med nuvarande takt på 4-5 fabriksstängningar per år
    • Realiserade årliga vinster som överstiger 5 miljarder kronor 2025
  • Framgångsrik utveckling av SKFs avgiftsbaserade affär
    • Investeringar i AI och RecondOil som stödjer det avgiftsbaserade kunderbjudandet
    • Avgifts- och prestationsbaserade kontrakt uppgår nu totalt till cirka 1 miljard kronor
  • SKFs uppdaterade långsiktiga mål:
    • Rörelsemarginal*: 14%
    • Omsättningstillväxt**: 5%
    • Nettoskuld***/eget kapital: <40%
    • ROCE*: 16%
    • Utdelningsgrad: 50%
    • Koldioxidneutralitet 2030
      *   Justerat för jämförelsestörande poster
      **  Inklusive förvärv, justerat för avyttringar
      *** Exklusive pensionsåtaganden

Niclas Rosenlew, Senior Vice President and CFO, säger: “Vi är verkligen entusiastiska att få möjlighet att förklara vår pågående förändring mot ett ännu starkare SKF. Våra uppdaterade mål avspeglar att vi är mitt uppe i en förändringsresa. Vi är nöjda med de framsteg som vi har gjort inom ett flertal områden, samtidigt som vi vet att vi kan förbättra oss ytterligare. Vi har kommunicerat en tydlig strategi och plan, och nästa steg kommer att handla om genomförande, och därigenom leverera på våra finansiella och miljömässiga ambitioner.”

Registrering för att delta på SKFs kapitalmarknadsdag 2020, som börjar kl. 13.00, och inloggning görs på: https://skf.6connex.com/event/4/login.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2019 uppgick till SEK 86 013 miljoner kronor och antalet anställda var 43 360. www.skf.com