Nya siffror: Svag ökning för skolmåltiden

Report this content

Enligt preliminära siffror från SCB som Skolmatens vänner presenterar idag lägger kommunerna i snitt 31 kronor per elev och dag för maten i skolan, då personal och transporter är inräknade. Trots nytt lagkrav på matens näringsriktighet har kostnaderna stått nästan still jämfört med föregående år

År 2011 kostade maten i grundskolan 5510 kronor per elev vilket är en ökning på 0,6 procent från året före. Siffrorna samlas årligen in av Statistiska Centralbyrån och innefattar kostnader för livsmedel, personal och transporter.

Skillnaderna är stora i landet. Kommunen i topp satsar fyra gånger mer än den kommun som satsar minst.

– Skollunchen är hårt prispressad och varje öre räknas. Nya krav på maten är bra men nu vill vi se ökade resurser. Till exempel är det viktigt att satsa på utbildade kockar när maten ska lagas från grunden, säger Annika Unt Widell vid Skolmatens vänner.

I juli 2011 började det nya lagkravet gälla om att skolluncherna ska vara näringsriktiga. Därtill finns ett statligt mål på 25 procent ekologisk mat i kommunerna. Långt ifrån alla kommuner kan visa att skolmaten uppfyller dessa kriterier. Det har Skolmatens vänner och bland andra SkolmatSverige tidigare rapporterat om.

Skolmatens vänner har också nyligen frågat landets kostchefer specifikt om livsmedelskostnaden. I den undersökningen hamnade snittet per elev och lunch på 9,48 kronor. Även då rapporterades stora skillnader mellan kommunerna.

Skolmatens vänner har följt utvecklingen i landets 290 kommuner sedan 1996. Sammanställningen bygger på uppgifter som respektive kommun är skyldig att rapportera till Statistiska Centralbyrån. Den procentuella kostnadsökningen som redovisas har justerats för inflationen.

Länk med kommuntabeller att ladda ned http://www.skolmatensvanner.se/skolmaten_i_siffror.php

För ytterligare information kontakta Annika Unt Widell, Skolmatens vänner tel 0702-379929, e-post annika.unt@skolmatensvanner.se

Skolmatens Vänner arbetar för att främja maten i skolor och förskolor. Verksamheten bedrivs av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF - en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna.

Taggar: