Stor efterfrågan på närproducerad skolmat

Enligt en ny undersökning har kommunala kostchefer en stark önskan om att köpa svensk och närproducerad skolmat. Det anses viktigt att känna till skolmatens ursprung. Men kostcheferna vet inte idag var skolmaten kommer ifrån och ser hinder i lagen för att köpa närproducerat, enligt studien.

- Föräldrar och kostchefer vill att skolmaten ska vara säker att äta och komma nära ifrån, men utifrån kartläggningen kan vi se att önskemålen står långt ifrån verkligheten, säger Annika Unt Widell från Skolmatens Vänner. Kartläggningen visar att kostcheferna har starka preferenser för närproducerad skolmat. Två av tre kostchefer upplever samtidigt att det är svårt eller mycket svårt att köpa in närproducerad mat till kommunens skolor. 85 procent saknar kunskap om hur mycket som köps in idag och bland övriga kommuner är andelen närproducerat i snitt sju procent. Enligt Lagen om offentlig upphandling får inga anbudsgivare gynnas eller diskrimineras, alla ska ha samma chans att bli leverantörer av kommunal mat. Men lagen uppfattas av kostcheferna som ett hinder för de mindre producenterna i Sverige. De lokala producenterna möts idag av krånglig byråkrati. Få kommuner jobbar aktivt med att förenkla upphandlingarna så att också de lokala nära producenterna ska komma med i upphandlingen. - Vi levererar potatis till en privatskola idag, och det vore fantastiskt om eleverna i de kommunala skolorna här i närheten också kunde få äta vår potatis. Men det känns nästan omöjligt idag, säger Marie Westerlund, LRF-medlem och potatisodlare i Södra Sandby i Skåne. Undersökningen genomfördes under maj – juni 2009 bland kommunernas kostchefer i Skåne län och Hallands län. Samtliga 39 kommuner deltog i undersökningen som genomfördes med postala enkäter samt kompletterande telefonintervjuer. Analysföretaget Argument AB ansvarade för projektet på uppdrag av Skolmatens Vänner.