Budgetdebatt landstinget: Alliansen måste svara på vilka besparingar som väntar kollektivtrafiken

När landstingets budgetfullmäktige idag inleds med debatt om kollektivtrafiken befinner sig SL i ett tufft ekonomiskt läge. Sedan den moderatledda Alliansen tog över 2006 har SL:s kostnader ökat dubbelt så mycket som resandet. Med den moderatledda Alliansens budgetförslag riskerar läget att förvärras. Inför nästa år behöver SL ett tillskott på 500 miljoner för att undvika nedskärningar i kollektivtrafiken. Men den moderatledda alliansens budget innehåller bara 250 av de 500 miljoner som behövs. Och inga idéer om hur verksamheten kan effektiviseras. Därtill saknas 7,6 miljarder i investeringsbudgeten. Nu måste Alliansen svara på vilka nedskärningar de planerar att genomföra, vilka investeringar som skjuts på framtiden och hur de ska vända den negativa utvecklingen med fallande biljettintäkter.

De kollektivtrafiksatsningar som planeras i Stockholmsregionen är otillräckliga för att möta framtidens växande behov. Kollektivtrafiken har en viktig roll för att klara arbetspendling, minskad miljöbelastning och ökat bostadsbyggande. Stockholms resenärer har rätt att veta vilka nedskärningar som väntar som en konsekvens av Moderaternas underfinansierade budget. Av samma anledning bör Moderaterna redovisa vilka investeringar som skjuts på framtiden då de saknar täckning för deras vallöften motsvarande hela 7,6 miljarder kronor, säger Socialdemokraternas nya oppositionsfinanslandstingsråd Erika Ullberg.

Nu måste vi blicka framåt och göra om och göra rätt. Det är uppenbart att landstingsmoderaternas krångliga zonsystem skrämmer bort resenärer. För att vända den negativa utvecklingen med fallande biljettintäkter och locka fler resenärer till kollektivtrafiken vill Socialdemokraterna slopa dagens krångliga zonsystem och införa enhetstaxa. Detta är kanske den mest betydelsefulla reformen som vi i politiken skulle kunna bidra med för att öka resandet och därigenom stärka ekonomin, säger Socialdemokraternas oppositionstrafiklandstingsråd Nanna Wikholm.

Signhild Petrén, 0702 85 88 04