(M)-stopp för Spårväg Syd ett bakslag för Södertörn

På dagens Trafiknämnd föreslås Spårväg syd läggas på is. Trots borgerligt styre i både berörda kommuner samt i landstinget så har Moderaterna misslyckats med att få frågor om spårutbyggnaden, bostadsbyggande och strategisk utveckling att hänga samman och skapa ekonomiska förutsättningar för spårvägen. Det kommer öka bostadsbristen och förlänga restiderna på Södertörn.

- Det är självklart att man inte kan få ekonomi i en spårutbyggnad om det inte hänger samman med kommunernas planer för områdets utveckling i övrigt. Nu måste man göra ett omtag. Ambitionerna är alldeles för låga hos den styrande majoriteten i landstinget och i berörda kommuner. Södertörn behöver både bostäder och arbetsplatser samt tvärförbindelser och kortare restider. Då räcker det inte med vaga löften om utökad busstrafik, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg.

- Den spårvägs- och stomnätstrategi som berör hela länet måste skyndsamt bli klar så vi kan få en helhetsbild av trafiken på och kring Södertörn. Man undrar varför majoriteten vill bryta ut frågan om Spårväg Syd och slopa den istället för att skynda på spårvägs- och stomnätsstrategin som kan ge oss bättre underlag för beslut, säger Erika Ullberg.

Socialdemokraterna kommer på dagens sammanträde kräva att ärendet återemitteras för fördjupningar kring hur projektet kan förstärkas med kraftigt högre ambitioner för exploatering längs sträckningen, möjligheter till kommunal medfinansiering samt en jämförande studie av ett skarpt förslag till BRT-lösning (Bus Rapid Transit). Problemet med SL:s i internationell jämförelse mycket höga anläggningskostnader för spårtrafik lyfts också fram som huvudproblem att lösa för att få till stånd fler spårutbyggnader i regionen.

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se