Rekordstort ras i SL:s biljettintäkter

Idag kan Metro berätta att SL tappar nästan en halv miljard i biljettintäkter 2013. Det visar SL:s förvaltningsberättelse som publicerades igår. Intäktsraset har vuxit sig större under hela 2013, i februari prognostiserade SL ett tapp på 230 miljoner, men när året nu sammanfattas har den summan nästan fördubblats. Trots en stor befolkningsökning i regionen lyckas inte Landstingsmoderaterna locka tillräckligt många till kollektivtrafiken, tvärtom skrämmer dagens krångliga biljettsystem bort resenärer. Det är tydligt att zonsystemet har nått vägs ände. Med ny politisk ledning av SL efter valet införs en och samma taxa i hela regionen.

- Jag är väldigt oroad över SL:s stora intäktsras. En attraktiv kollektivtrafik är avgörande för att vår region ska kunna fortsätta att växa, men när ekonomin stupar blir utrymmet för förbättringar litet. Dessvärre kan jag konstatera att Landstingsmoderaterna inte klarar av ta de politiska beslut som krävs för att stoppa fallet. De håller benhårt fast vid ett krångligt zonsystem trots att det skapar stora problem för våra resenärer och dränerar SL:s ekonomi. Det kan vi inte acceptera. Enhetstaxan är kostnadseffektiv, förenklar biljettsystemet och lockar fler resenärer. Med den kan vi vända utvecklingen. Det Moderata trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm verkar inte kunna släppa på prestigen och lyssna på vad resenärerna vill ha, det är tydligt att det krävs ny politisk ledning av SL för att förbättra situationen, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL.

Elin Tibell: 0707-37 43 34