(S) Bygg fler sekundäruppgångar i kollektivtrafiken för tusentals fler bostäder

Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting kräver att landstinget öppnar fler sekundäruppgångar vid tunnelbana och pendeltåg i syfte att bygga fler bostäder.

Socialdemokraterna har i två års tid begärt att landstinget ska bygga sekundäruppgångar för att öka bostadsbyggandet, men Moderaterna har konsekvent röstat nej. Nu säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) att trafikförvaltningen ska se över var det har byggts för lite i anslutning till befintlig kollektivtrafik, där han pekar ut Masmo och Kymlinge. Dock har Moderaterna i Huddinge och Sundbyberg redan klarlagt att de inte tänker bygga. Moderaterna i Huddinge har stoppat bygget av sekundäruppgång i Masmo och Moderaterna i Sundbyberg har stoppat öppnandet av Kymlinge tunnelbanestation.

Istället för att utreda att det byggs för lite så kräver Socialdemokraterna att landstinget istället tar fram förslag på att bygga fler sekundäruppgångar för att stimulera bostadsbyggandet. Exempelvis skulle nya uppgångar i Solna, Botkyrka och Sigtuna kunna ge 2900-3500 bostäder. Det gäller Solna som angett potential vid Västra skogen för 1500-2000 bostäder vid en ny syd-ostlig uppgång. I Botkyrka finns möjlighet till 400-500 bostäder och uppemot 1000 nya bostäder vid Märsta station.

Alla måste ta ansvar för att det byggs fler bostäder. Landstingsmoderaterna har i två år sagt nej till fler uppgångar i kollektivtrafiken, trots att det ger fler bostäder, säger Talla Alkurdi, oppositionstrafiklandstingsråd (S).

Fler bostäder i anslutning till uppgångar i tunnelbana och pendeltåg är en stor outnyttjad potential. Nu finns ingen tid att slösa utan spaden behöver sättas i marken, säger Talla Alkurdi, oppositionstrafiklandstingsråd (S).

Signhild Petrén, 0702 85 88 04