(S, MP) Alternativt besparingspaket kan rädda 133 busslinjer

Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Stockholms läns landsting har tillsammans tagit fram ett alternativt besparingspaket som kapar kostnader som motsvarar besparingarna i busstrafiken på 100 miljoner kronor.  Det gör vi genom att frysa den föreslagna dieselbåtslinjen, stoppa fusket med falska SMS-biljetter i busstrafiken och behålla befintliga spärrar i kollektivtrafiken.

I måndags la Socialdemokraterna och Miljöpartiet en begäran till trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) om ett extra möte i trafiknämnden. Detta för att få diskutera alternativa besparingsalternativ och få se en konsekvensanalys av de beslutade nedskärningarna som ska träda i kraft redan 11 oktober.

Till mötet kommer de båda partierna att presentera ett alternativt besparingspaket som gör att nedskärningar inom busstrafiken kan undvikas.

– Vi prioriterar SL:s kärnverksamhet, att köra buss och spårtrafik så att alla kan ta sig till jobb och skola. Landstingsmoderaterna har genom onödiga kostnader och ineffektiva investeringar under nio år misskött SL. Vårt förslag är bättre för att klara tillväxten och för att få vardagen att gå ihop, säger Erika Ullberg, oppositionsfinanslandstingsråd (S).

– Vi har vänt på varje sten för att hitta en lösning som är bättre för resenärerna. Det är vår skyldighet. Vi kan inte bara stå och se på när vi nu ser hur landstingsmoderaternas politik slår mot de som är beroende av bussen, säger Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson (MP).

Förslag på besparingspaket för 100 miljoner:

• Frys upphandling av båtlinje på sträckan Ulvsunda – Södersjukhuset

Den samhällsekonomiska nyttan med linjen är sammantaget mycket låg. Det beror på den mycket höga kostnaden och lågt resande då sträckningen redan trafikeras av spårtrafik (tvärbanan). Ett uppskjutet försök innebär en besparing på 50 miljoner kronor.

• Inför ett kodsystem för att stoppa falska SMS-biljetter i busstrafiken

Var tredje SMS-biljett i busstrafiken är idag falsk. Fusk med SMS-biljetter är fortfarande omfattande på grund av svårigheten att verifiera biljetterna. Ett kodsystem som bygger på en enkel kod som förändras regelbundet kan verifieras av busschauffören kan införas med kort varsel och medför inga extra kostnader. Fusket med SMS-biljetter bara i busstrafiken omfattar minst 30 miljoner kronor.

• Behåll befintliga spärrar

Istället för att byta ut befintliga och fungerande spärrar så bör SL istället lägga resurserna på busstrafiken. Kostnader för byte till nya spärrar har uppgått till 270 miljoner kronor de senaste tre åren. Genom att stoppa onödiga reinvesteringar i nya spärrar kan SL spara mångmiljonbelopp.

Bakgrund nedskärningar inom busstrafiken:

Moderaterna har beslutat att skära i 133 busslinjer i stora delar av länet varav 12 tas bort helt. En konsekvens av att SL:s kostnader drastiskt har ökat de senaste tre åren med 1,5 miljarder kronor samtidigt som biljettintäkterna ökat med 240 miljoner kronor. Men nedskärningar i trafiken riskerar att fördjupa de ekonomiska problemen genom att minska biljettintäkterna. En besparing med så här kort varsel leder också till stora omställningskostnader. Bussbolagen har redan investerat i nya bussar och har anställd personal vilket innebär att besparingen blir relativt liten trots kraftig påverkan på busstrafiken. SL:s tjänstemän varnar också för att besparingen kan leda till dyrare upphandlingar i framtiden.

Läs förslaget i sin helhet: Besparingspaket för att behålla busstrafiken 150923.

Anna Karin Grenninger, 070 737 44 66