(S): Redovisa SL:s bussavtal

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-02-12

(S): Redovisa SL:s bussavtal I stort sett all busstrafik i länet ställdes på fredagsmorgonen in. Bristande snöröjning angavs som skäl, men trots att trafikkontoret i Stockholm under förmiddagen meddelade att många vägar var körbara dröjde det innan bussar sattes in. Mot bakgrund av det inträffade vill Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting se en redovisning av SL:s avtal med bussentreprenörer. Det får aldrig vara så att det är billigare att ställa in trafik än att köra trafik som riskerar att uppvisa låg punktlighet.

- Vi måste ha strukturer i bussavtalen som motverkar att busstrafiken ställs in annat än i extrema undantagsfall. Därför vill jag att SL ska redovisa incitamentsstrukturen i SL:s avtal med bussoperatörerna, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- Det ska mycket till innan man tar ett sådant drastiskt beslut som att ställa in i stort sett all busstrafik. Jag ställer mig frågande till om all busstrafik verkligen behövde ställas in eller kan det vara så att landstingets avtal med bussoperatörerna gör det billigare för dem att ställa in trafik än att köra trafik som riskerar att uppvisa låg punktlighet? Säger Helene Hellmark Knutsson.

Socialdemokraternas skrivelse till trafiknämnden finns i bifogad fil.

Presskontakt: Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd, 070 – 826 88 70 Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64

www.socialdemokraterna.se/stockholm