(S): Trafikinfarkten i Stockholm är ett allvarligt hot mot tillväxten

Enligt en ny rapport av teknikföretaget Tom Tom är Stockholms Nordens mest trafikdrabbade stad. Stockholm har klättrat från tionde till åttandeplats på listan över Europas värst trafikdrabbade städer. Socialdemokraterna ser allvarligt på situationen och kräver kraftiga satsningar på utbyggd kollektivtrafik.

-          Om Stockholmsregionen ska ligga i framkant måste tunnelbanan byggas ut, det skulle minska både trängseln i kollektivtrafiken och på vägarna. Dagens undersökning visar att utvecklingen går åt helt fel håll och det är direkt tillväxthämmande för Stockholmsregionen, säger Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson.

-          Tyvärr är undersökningen också en påminnelse om att sju år av moderat landstingstyre inneburit sju förlorade år för utbyggnaden av tunnelbanan. Med en socialdemokratisk ledd regering och landsting kommer tunnelbanans utbyggnad vara prio ett, säger Helene Hellmark Knutsson.

Malin Appelgren, pressansvarig, 070 - 737 41 64

Citat