(S)-kampanj: Kom igen SL – hur svårt ska det vara?

Idag startar Socialdemokraterna en kampanj för att förenkla för SL:s resenärer. Det ogästvänliga biljettsystemet som Landstingsmoderaterna infört skapar för mycket bekymmer. Problemen med att köpa biljetter är så stora att vissa till och med väljer bort kollektivtrafiken. Trots att vi blir fler stockholmare beräknar SL tappa 374 miljoner i biljettintäkter år. Det håller inte. Socialdemokraterna vill införa en och samma taxa i hela länet, smidigare biljettköp på nätet och bättre information till resenärerna.

Kampanjen syftar till att förenkla SL:s biljettsystem så att fler ska vilja och kunna resa kollektivt. Som avspark kommer oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) att vara på plats på Gullmarsplan idag för att möta resenärerna. Socialdemokraterna har också startat en Facebooksida där de (S)-märkta förslagen presenteras. Där kan resenärer även dela med sig av synpunkter och bidra med idéer kring hur biljettsystemet kan förbättras.

- Det måste bli enklare att resa med SL. Landstingsmoderaternas återinförande av zongränserna skrämmer bort resenärer. Istället vill vi införa en zon och en taxa med samma pris som idag. Med en resenärsvänlig enhetstaxa blir biljettköpet snabbare och mer begripligt. Dessutom skapar det ett mer jämlikt biljettsystem som ger fler möjlighet att resa kollektivt, oavsett var i länet man bor, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i Trafiknämnden och SL.

Faktaruta:
Det var ett politiskt beslut av Landstingsmoderaterna att avskaffa enhetstaxan och återinföra zongränser. Socialdemokraterna menar att zonindelningen skapar problem för resenärer och att de inte ger de stora intäkter som Landstingsmoderaterna påstår. En enhetstaxa skulle vara en kostnadseffektiv reform som lockar fler. Ökat resande ger ökade intäkter som framöver kan investeras i att utveckla kollektivtrafiken än mer. När arbetspendlingen fungerar blir det möjligt att jobba i hela länet, oavsett var man bor. Det främjar regionens tillväxt. Idag reser hela 70 procent med periodkort och berörs inte av zonindelningen. Av övriga 30 procent reser nästan alla, 90 procent, bara i en zon. Zongränserna ger med andra ord inte stora intäkter utan effekten blir snarare den motsatta. Årets beräknade underskott på 374 miljoner talar sitt tydliga språk: dagens taxepolitik är vid vägs ände.

Om kampanjen:
Socialdemokraternas tre huvudförslag:

1. Enhetstaxa.
Slopade zoner löser stora delar av problemen. Med endast en ”standardresa” att välja i automaterna skulle köpprocessen på plats förenklas. Dessutom skapar det ett mer jämlikt biljettsystem som ger fler möjlighet att resa kollektivt, oavsett var i länet man bor.

2. Smidigare internetköp. Det tar upp till tre dagar att få SL-biljetten på sitt kort när den köps på nätet. Biljetten måste sedan aktiveras i en automat eller av busschauffören. Dessa onödiga steg måste elimineras genom bättre lösningar.

3. Mer och bättre information. Det ska gå snabbt och enkelt att få veta hur och var man köper biljetter och vilka alternativ som erbjuds. Vi vill föra dialog med resenärerna för att fånga upp synpunkter och därmed ta fram lösningar anpassade efter de som faktiskt vet.

Kampanjens Facebooksida: www.facebook.com/komigenSL

Kampanjstart: Erika Ullberg (S) är på plats på Gullmarsplan, vid biljettautomaterna i huvudbyggnaden, idag kl. 8:30-10:00

Kontaktperson:
Elin Tibell, pressekreterare: 0707-37 43 34