(S)-landstingsbudget: Effektivare styrning ger mer pengar till T-bana och sjukvård

Idag presenterar Socialdemokraterna sitt förslag till landstingsbudget för 2014. Det är en budget med ett tydligt fokus på en ekonomiskt långsiktig styrning av Stockholms läns landsting. För att lyckas behöver vi bättre styrning och kontroll av landstingets ekonomi. Tyvärr ser vi idag en situation där den moderatledda majoriteten obekymrat låter stockholmarnas skattepengar försvinna iväg i ”svarta hål” av överdimensionerad byråkrati, trafikinvesteringar med låg samhällsnytta, dyra konsulter och illa genomförda upphandlingar. Slöseriet måste få ett slut. Pengar ska läggas på rätt saker: mer fokus på kvalitet i sjukvården och mer tunnelbana i kollektivtrafiken.

Landstinget har en god ekonomi, men resurserna används på fel sätt. Trots att vi har Sveriges högsta landstingsskatt kan vi inte erbjuda Sveriges bästa vård. Vi vill vända utvecklingen från en allt mer marknadsstyrd sjukvård till en värdebaserad vård där kvaliteten för patienten står i  fokus. Dagens system skapar också en enorm administrativ överbyggnad med en byråkrati som växer, vi vill skära/effektivisera landstingets förvaltningar med 200 miljoner kronor och lägga pengarna på vård och kollektivtrafik istället, säger Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson.

Trots att befolkningen i Stockholms län växer i princip lika mycket i norra som södra länsdelarna saknas investeringar att möta upp det växande behovet som följer av befolkningstillväxten i södra länet. För att förbättra och rusta sjukvården i de södra länsdelarna föreslår vi ett Södra sjukvårdslyft.I lyftet ingår bland annat en ny operationsbyggnad vid Karolinska Huddinge, som inte finns med i den moderatledda majoritetens budget. Det är en brådskande investering då dagens operationssalar är utdömda av landstingets egna fastighetsbolag, säger Helene Hellmark Knutsson.

Om vi ska klara av befolkningsökningen måste vi prioritera trafikslag som verkligen ger nya resenärer. Till skillnad från landstingsmoderaterna prioriterar vi utbyggnad av tunnelbanan. Vi har full finansiering till tunnelbana till Nya Karolinska sjukhuset/Hagastaden och upprustning av Hässelbygrenen. Vi vill också göra kollektivtrafiken tillgänglig för fler genom att införa enhetstaxa i hela länet. Beräkningar visar tydligt att en enhetstaxa vore en kostnadseffektiv reform som dessutom lockar till ökat resande, säger Helene Hellmark Knutsson.

Korta fakta om S-budgeten:

• Oförändrad skatt, 12,10 skattekronor.
  • Oförändrad SL-taxa på 30-dagars kortet
  • Zonerna i SL-trafiken avskaffas och en enhetstaxa införs
  • Investering i tunnelbana till Nya Karolinska/Hagastaden. Start 2015.
  • Byggstart för tvärbana Kista 2015 och ett arbete med att modernisera Hässelbygrenen påbörjas. Utredningen av tunnelbana till Nacka ges högsta prioritet och kompletteras med en strategisk tunnelbaneutredning.
  • Ett Södra Sjukvårdslyft: För att göra sjukvårdsutbudet mer jämlikt över hela länet startas ett arbete för att öka kapaciteten på Karolinska Huddinge vad gäller förlossningsvård, BB-platser och barnsjukvård. Investering görs i en ny operationsbyggnad vid Karolinska Huddinge.
  • Avgiftsfri barnsjukvård
  • I närsjukvården införs ett rättvist vårdval som fördelar resurser med hänsyn till vårdtyngd och socioekonomi.
  • En forsknings- och innovationsstrategiberedning bildas med representanter från KI och KTH, för landstinget, och för den samlade life science industrin. Innovationsplatsen vid Karolinska universitetssjukhuset Huddinge realiseras.
  • En innovationsfond inrättas i syfte att stimulera klinisk innovation.

Malin, Appelgren, pressansvarig, 0707-37 41 64