Tågförseningarna: Stoppa utbetalning av banavgifter

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-10-21

Tågförseningarna: Stoppa utbetalning av banavgifter Idag är det förseningar på uppemot 40 minuter på Södertälje- Märstapendeln. Sen vintern kopplat greppet om Stockholms län har pendeltågstrafiken haft dagliga störningar i högtrafik. SL:s statistik visar att över 70 procent av förseningarna beror på Trafikverket. I det läget har den borgerliga regeringen valt att dra ned på Trafikverkets resurser. Socialdemokraterna kräver nu att trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) sätter hårt mot hårt mot regeringen för att förbättra trafiksituation för länets resenärer.

I en interpellation till trafiklandstingsrådet föreslår Socialdemokraterna att landstinget bör överväga att deponera banavgifterna hos länsstyrelsen till dess att acceptabel kvalitet på signalsystem och spår kan levereras.

- Vi är beredda att sätta press på regeringen och har ett konkret förslag hur det kan gå till. Frågan är om Moderaterna i landstinget är beredda att försvara stockholmarnas intressen mot den egna regeringen? Vi tycker inte det är rimligt att landstinget ska fortsätta att betala höga banavgifter trots att leveransen, spår och signalsystem i gott skick, uteblivit. Därför tycker vi att landstinget bör överväga att deponera banavgifterna hos länsstyrelsen till dess att acceptabel kvalitet levereras, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- Det är stockholmarna som får betala när regeringen smiter från sitt ansvar. Länets pendeltågsresenärer tvingas varje vinter uthärda dagliga förseningar och som om det inte vore nog får många dessutom en ovälkommen julklapp i form av löneavdrag. Detta håller inte. Om vi dessutom vill att Stockholms län ska bli en attraktiv tillväxtregion behöver vi en kollektivtrafik i toppklass, säger Helene Hellmark Knutsson.

Se interpellation i bifogad fil.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm