Specialfastigheter emitterar gröna obligationer om 1 250 Mkr

Specialfastigheter har emitterat företagets första gröna obligationer. Lånen, som omfattar 500 Mkr med en löptid på fem år respektive 750 Mkr på sju år, ska finansiera miljöprojekt som till exempel den nya tingsrättsbyggnaden i Lund och energieffektiviseringsåtgärder. Intresset var mycket stort och obligationen övertecknades.

Som långsiktig fastighetsägare, med i huvudsak statliga myndigheter som kunder och med hyreskontraktstider upp till 25 år, arbetar Specialfastigheter med många dimensioner av hållbarhetsfrågan tillsammans med kunder och andra intressenter. Den gröna obligation som nu emitterats ska finansiera miljöcertifierade byggnader, energieffektiviseringsprojekt, förnyelsebar energi, hållbart skogsbruk och vattenprojekt.

– All vår verksamhet ska vara hållbar och det är därför ett naturligt steg att vår finansiering nu görs ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är oerhört glädjande att det på kapitalmarknaden finns en så stor uppslutning för att finansiera ett miljövänligare fastighetsbestånd, säger Åsa Hedenberg, vd på Specialfastigheter.

Det är väldigt glädjande att Specialfastigheter som ett statligt ägt bolag väljer att använda gröna obligationer för att finansiera de grönklassificerade investeringar som bolaget gör. Vi som investerare välkomnar både statliga, kommunala och privata företags emittenter till den gröna obligationsmarknaden, säger Helena Lindahl, portföljförvaltare på SPP/Storebrand.

Specialfastigheter har tillsammans med Handelsbanken utformat ett grönt ramverk för obligationer. Det oberoende analysinstitutet Sustainalytics har granskat villkoren. Dessa dokument finns på Specialfastigheters webbsida (www.specialfastigheter.se/grona-obligationer). De gröna obligationerna har emitterats under Specialfastigheters MTN-program. Årligen kommer också en investerarrapport att publiceras, där allokeringen till projekt samt efterlevnad av villkoren i det gröna ramverket redovisas.

Investerare som deltog i den första gröna emissionen var bland andra Alecta, Robur, Folksamgruppen, SPP/Storebrand, Telenor Pensjonskasse, AI Pension, Linköpings kommun, Kalmar Läns Pension samt Öhman.

Kristina Ferenius, CFO, tel: 010-788 62 11
Thony Eriksson, finansförvaltare, tel: 010-788 62 37

Specialfastigheter äger och förvaltar flera av landets säkraste fastigheter, bland annat välkända anstalter, polisfastigheter, försvarshögkvarter och domstolar. Specialfastigheter ägs till 100 procent av svenska staten. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter och marknadsvärdet uppgår till ca 24 miljarder kronor. Vi har drygt 135 medarbetare. Verksamheten bedrivs över hela Sverige med delat huvudkontor mellan Linköping och Stockholm.

All vår verksamhet ska vara hållbar och det är därför ett naturligt steg att vår finansiering nu görs ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är oerhört glädjande att det på kapitalmarknaden finns en så stor uppslutning för att finansiera ett miljövänligare fastighetsbestånd.
Åsa Hedenberg, vd på Specialfastigheter
Det är väldigt glädjande att Specialfastigheter som ett statligt ägt bolag väljer att använda gröna obligationer för att finansiera de grönklassificerade investeringar som bolaget gör. Vi som investerare välkomnar både statliga, kommunala och privata företags emittenter till den gröna obligationsmarknaden.
Helena Lindahl, portföljförvaltare på SPP Grön Obligationsfond